W klasach 1-3 będzie nie więcej niż 25 uczniów

W 2014 r. do szkoły powinny obowiązkowo pójść sześciolatki urodzone między styczniem a lipcem – powiedział w piątek premier Donald Tusk. Zapowiedział, że w klasach 1-3 będzie nie więcej niż 25 uczniów.
W klasach 1-3 będzie nie więcej niż 25 uczniów

„Będziemy proponowali, aby w 2014 r. do szkoły obowiązkowo poszły sześciolatki, które urodziły się między styczniem a lipcem, natomiast ta druga połówka sześciolatków będzie miała ten obowiązek w 2015 r." - zapowiedział premier na piątkowej konferencji prasowej poświęconej tzw. Rokowi Rodziny.

Czytaj też: Dylematy szkolne rodziców sześciolatków

„Chcemy, aby ustawowo limit w klasach 1-3 wynosił 25 dzieci" - mówił Tusk. Zaproponował też rozwiązanie, które - jak mówił - „złagodzi niepokój rodziców o różnice w wieku w obrębie jednej klasy", w której mogą się znaleźć zarówno dzieci 6-letnie, jak i 7-letnie. „Będziemy chcieli tak tworzyć te klasy, aby w jednej klasie znajdowały się dzieci starsze, a w drugiej dzieci młodsze" - powiedział.

Czytaj też: Szkoły są gotowe na przyjęcie sześciolatków

Zgodnie z wciąż obowiązującą ustawą o systemie oświaty, od 1 września 2014 r. naukę w szkołach podstawowych obowiązkowo miałyby rozpoczynać wszystkie dzieci sześcioletnie. Do tego czasu rodzice mogli decydować, czy dziecko rozpocznie naukę w szkole wieku sześciu, czy w wieku siedmiu lat.

Według MEN w roku szkolnym 2012/13 do pierwszej klasy szkoły podstawowej poszło 17,62 proc. sześciolatków; w 2011/12 - 19,43 proc.; w 2010/11 - 9,4 proc.; a w pierwszym roku reformy 2009/10 - 4,25 proc.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (5)ZOBACZ WSZYSTKIE

bzdura, obiecanki cacanki!!! 25 dzieci, nie wykonalne... a dopiero co kazali w szkołach dyrektorom tworzyć grupy nie mniejsze jak 26 osób, paranoja i walka o poparcie dla PO. Mydlenie oczu

szkolniak, 2013-04-29 13:16:23 odpowiedz

Olimpijczycy to nie jest cel pracy szkoły i nauczyciela. Nawet najlepsze szkoły w dużych miastach mogą się pochwalić niewielkim procentem olimpijczyków (mam na myśli szkoły "rejonowane", czyli podstawowe i gimnazja publiczne). Olimpijczyk to specyficzny rodzaj ucznia, który oprócz własnych... predyspozycji musi mieć jeszcze odpowiednią otoczkę (środowisko rodzinne, dostęp do źródeł wiedzy, możliwość korzystania z zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych). Uczeń ze szkoły wiejskiej takich możliwości nie ma. Nawet na kółku przedmiotowym nie zawsze może zostać, bo jego obecność w szkole uwarunkowana jest godzinami przywozów i odwozów zapewnianych przez gminę. Ale jeżeli popatrzymy na przyrost wiedzy w małych klasach, to - pod warunkiem, że rozkład intelektualny uczniów jest porównywalny - większy niż w klasach liczących więcej uczniów. W małej klasie nauczyciel ma większe możliwości indywidualizacji metod pracy z uczniem, każdemu z nich może poświęcić więcej czasu - a to przekłada się na wyniki. Inna sprawa to jednak nauczyciele. W mieście (zwłaszcza dużym) ich poziom jest mimo wszystko wyższy (większa "podaż" nauczycieli na rynku powoduje, że szkoły mogą wybrać lepszych). W małych, wiejskich szkołach, często uczą nie najlepsi, ale dostępni nauczyciele. W dodatku mają oni gorszy dostęp do różnych form doskonalenia (łatwiej zrobić kurs jadąc na niego 10 minut tramwajem niż 2 godziny pekaesem). W małych miejscowościach nie ma też konkurencyjności szkół. W dużym mieście rodzic ma możliwość posłania dziecka do szkoły poza rejonem - jeżeli jest ona lepsza. Na wsi taka możliwość jest bardzo rzadka - dostępna co najwyżej tym rodzicom, którzy mogą samodzielnie wozić dziecko do szkoły. Brak konkurencji (to truizm) zabija jakość. I tak wygląda sytuacja. Nie same małe klasy, ale jeszcze parę innych czynników decyduje o jakości szkoły. Niemniej jednak łatwiej o wysoką jakość z małymi niż dużymi klasami. rozwiń

krzyciel, 2013-04-29 12:15:21 odpowiedz

25 uczniów to bardzo dużo zarówno w klasach 1-3, jak i V-VI. Nie powinno być ich wiecej niż 15. Większa ilość dzieci jest nie do ogarnięcia. Potrzebna pomoc nauczyciela - koniecznie!

dumne oczko, 2013-04-27 09:47:51 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE