W szkołach czeka nas eksplozja nowoczesności

• Ministerstwa edukacji narodowej oraz cyfryzacji podejmują intensywne działania zmierzające do unowocześnienia polskich szkół – zapewniły  szefowe obu resortów.
• Planowane są m.in. zakupy sprzętu, poprawa infrastruktury i szkolenia nauczycieli.
W szkołach czeka nas eksplozja nowoczesności
Minister cyfryzacji Anna Streżyńska oraz minister edukacji narodowej Anna Zalewska gościły w szkole podstawowej im. Małego Powstańca w podwarszawskich Ząbkach (fot.men.gov.pl)

Minister cyfryzacji Anna Streżyńska oraz minister edukacji narodowej Anna Zalewska gościły w szkole podstawowej im. Małego Powstańca w podwarszawskich Ząbkach.

"Chcemy doprowadzić do eksplozji nowoczesności w polskich szkołach" - podkreśliła minister edukacji.

Jak wynika z zaprezentowanych w środę danych, w Polsce zaledwie 1 proc. szkół (300 z ok. 30 tys.) ma stałe łącze o szybkości internetu odpowiadającej przyjętym standardom tzn. powyżej 1000mb/s; połowa szkół ma dostęp do internetu pozwalający jedynie na komunikację mailową, czyli np. na samą sprawozdawczość.

Z danych resortów edukacji i cyfryzacji wynika, że na jeden komputer przypada średnio 11 uczniów, z czego duża część komputery stacjonarne z lat 2006-2008.

Dane, na które powołano się podczas konferencji pokazują, że uczniowie korzystają z komputerów głownie poza szkołą; jedynie 41 proc. nauczycieli szkół gimnazjalnych wykorzystuje komputery do nauczania co najmniej raz w tygodniu.

Jednocześnie polscy nauczyciele są w czołówce jeśli chodzi o wykorzystanie komputerów w życiu prywatnymi i entuzjastycznie wyrażają się o stosowaniu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w nauczaniu. Niemniej, ich kompetencje w zakresie TIK szczególnie tych uczących się w szkołach podstawowych są jednymi z najniższych spośród przebadanych krajów OECD.

MEN podjęło w związku z tym decyzję o realizacji pilotażu programowania w szkołach, a MC zarezerwowało ok. 270 mln zł ze środków unijnych na budowę infrastruktury internetowej w szkołach oraz 120 mln zł na szkolenie nauczycieli.

MEN we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji planuje rozwój e-podręczników, m.in. stworzenie 14 nowych i ponad 13 tys. e-materiałów. Mają one być wykorzystywane m.in. na lekcjach muzyki, plastyki, historii sztuki oraz lekcjach przyrodniczych, humanistycznych, matematyki i informatyki w zakresie rozszerzonym.

Od września 2016 r. realizowany ma być pilotaż programu dotyczący wprowadzania programowania do szkół w formie innowacji pedagogiczne (fot.men.gov.pl)
Od września 2016 r. realizowany ma być pilotaż programu dotyczący wprowadzania programowania do szkół w formie innowacji pedagogiczne (fot.men.gov.pl)

Działania mają objąć powstanie także ok. e-podręczników i e-zasobów zawierających filmy, zdjęcia, schematy itd. dla szkolnictwa zawodowego.

Od września 2016 r. realizowany ma być pilotaż programu dotyczący wprowadzania programowania do szkół w formie innowacji pedagogicznej. Do końca sierpnia szkoły zapraszane są do udziału w pilotażu.

Minister Zalewska przekazała, że w każdym z województw kuratorzy mają wyznaczyć koordynatorów ds. innowacji. Ich zadaniem ma być m.in. "stworzenie mapy innowacji, zbieranie danych ze szkół np. o posiadanym przez szkoły wyposażeniu w sprzęt.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Warto też się uczyć programowania ale takiego, które ma perspektywy zawodowe, np. na eduweb.pl czy kodilla.com z której już korzysta wiele szkół :)

Jacek, 2016-06-17 12:38:03 odpowiedz

Rzeczywiście nie sprzęt jest problemem. Problemem są ludzie, czyli rodzice i nauczyciele znający tylko starą PRL-owską szkołę. Zmiany w świecie są tak duże, że szkoła powinna zacząć otwierać uczniów na ciągłe uczenie się. Nauka programowania jest pożyteczna, ale ważniejsze są zmiany kompleksowe w ki...erowaniu uczeniem się uczniów o różnych potencjałach rozwojowych. rozwiń

w.potega@neostrada.pl, 2016-06-16 11:21:50 odpowiedz

Zakup sprzętu komputerowego do szkól w 2006-8 r kosztował ponad 2.mld 200 mln zł. Ostatni sensowny program szkoła 2.0 był wyceniany na ponad miliard nakładów. Wszelkie tańsze pomysły są zaklinaniem rzeczywistości Skończy się, jak zwykle- niczym.

marek zakrzewski, 2016-06-15 14:38:43 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU