PARTNER PORTALU
  • BGK

W szkołach czeka nas eksplozja nowoczesności

  • pt/pap    15 czerwca 2016 - 10:17
W szkołach czeka nas eksplozja nowoczesności
Minister cyfryzacji Anna Streżyńska oraz minister edukacji narodowej Anna Zalewska gościły w szkole podstawowej im. Małego Powstańca w podwarszawskich Ząbkach (fot.men.gov.pl)

• Ministerstwa edukacji narodowej oraz cyfryzacji podejmują intensywne działania zmierzające do unowocześnienia polskich szkół – zapewniły  szefowe obu resortów.
• Planowane są m.in. zakupy sprzętu, poprawa infrastruktury i szkolenia nauczycieli.




Minister cyfryzacji Anna Streżyńska oraz minister edukacji narodowej Anna Zalewska gościły w szkole podstawowej im. Małego Powstańca w podwarszawskich Ząbkach.

"Chcemy doprowadzić do eksplozji nowoczesności w polskich szkołach" - podkreśliła minister edukacji.

Jak wynika z zaprezentowanych w środę danych, w Polsce zaledwie 1 proc. szkół (300 z ok. 30 tys.) ma stałe łącze o szybkości internetu odpowiadającej przyjętym standardom tzn. powyżej 1000mb/s; połowa szkół ma dostęp do internetu pozwalający jedynie na komunikację mailową, czyli np. na samą sprawozdawczość.

Z danych resortów edukacji i cyfryzacji wynika, że na jeden komputer przypada średnio 11 uczniów, z czego duża część komputery stacjonarne z lat 2006-2008.

Dane, na które powołano się podczas konferencji pokazują, że uczniowie korzystają z komputerów głownie poza szkołą; jedynie 41 proc. nauczycieli szkół gimnazjalnych wykorzystuje komputery do nauczania co najmniej raz w tygodniu.

Jednocześnie polscy nauczyciele są w czołówce jeśli chodzi o wykorzystanie komputerów w życiu prywatnymi i entuzjastycznie wyrażają się o stosowaniu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w nauczaniu. Niemniej, ich kompetencje w zakresie TIK szczególnie tych uczących się w szkołach podstawowych są jednymi z najniższych spośród przebadanych krajów OECD.

MEN podjęło w związku z tym decyzję o realizacji pilotażu programowania w szkołach, a MC zarezerwowało ok. 270 mln zł ze środków unijnych na budowę infrastruktury internetowej w szkołach oraz 120 mln zł na szkolenie nauczycieli.

MEN we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji planuje rozwój e-podręczników, m.in. stworzenie 14 nowych i ponad 13 tys. e-materiałów. Mają one być wykorzystywane m.in. na lekcjach muzyki, plastyki, historii sztuki oraz lekcjach przyrodniczych, humanistycznych, matematyki i informatyki w zakresie rozszerzonym.

Działania mają objąć powstanie także ok. e-podręczników i e-zasobów zawierających filmy, zdjęcia, schematy itd. dla szkolnictwa zawodowego.

Od września 2016 r. realizowany ma być pilotaż programu dotyczący wprowadzania programowania do szkół w formie innowacji pedagogicznej. Do końca sierpnia szkoły zapraszane są do udziału w pilotażu.

Minister Zalewska przekazała, że w każdym z województw kuratorzy mają wyznaczyć koordynatorów ds. innowacji. Ich zadaniem ma być m.in. "stworzenie mapy innowacji, zbieranie danych ze szkół np. o posiadanym przez szkoły wyposażeniu w sprzęt.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (3)

  • Jacek, 2016-06-17 12:38:03

    Warto też się uczyć programowania ale takiego, które ma perspektywy zawodowe, np. na eduweb.pl czy kodilla.com z której już korzysta wiele szkół :)
  • w.potega@neostrada.pl, 2016-06-16 11:21:50

    Rzeczywiście nie sprzęt jest problemem. Problemem są ludzie, czyli rodzice i nauczyciele znający tylko starą PRL-owską szkołę. Zmiany w świecie są tak duże, że szkoła powinna zacząć otwierać uczniów na ciągłe uczenie się. Nauka programowania jest pożyteczna, ale ważniejsze są zmiany kompleksowe w ki...erowaniu uczeniem się uczniów o różnych potencjałach rozwojowych.  rozwiń
  • marek zakrzewski, 2016-06-15 14:38:43

    Zakup sprzętu komputerowego do szkól w 2006-8 r kosztował ponad 2.mld 200 mln zł. Ostatni sensowny program szkoła 2.0 był wyceniany na ponad miliard nakładów. Wszelkie tańsze pomysły są zaklinaniem rzeczywistości Skończy się, jak zwykle- niczym.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.