PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawskie szkoły nauczą wielokulturowości

  • PAP    25 marca 2011 - 16:48
Warszawskie szkoły nauczą wielokulturowości

Większej uwagi nauczycieli wymagają nie tylko młodzi cudzoziemcy, lecz także polscy uczniowie stykający się z obcokrajowcami - uznali specjaliści, którzy w piątek rozmawiali o edukacji cudzoziemców z dyrektorami warszawskich szkół.




O tym, jak uczyć młodych imigrantów lub uchodźców i rozwiązywać problemy związane z obecnością młodych cudzoziemców w polskich szkołach, rozmawiali eksperci i dyrektorzy stołecznych szkół podstawowych i gimnazjów w warszawskiej siedzibie Związku Nauczycielstwa Polskiego.

W stolicy mieszka ponad tysiąc młodych cudzoziemców - poinformowała Joanna Gospodarczyk, zastępca dyrektora Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy. "Liczba ta się waha, ponieważ Polska jest traktowana przez uchodźców jako kraj tranzytowy" - mówiła. W całym kraju grupa uczniów z zagranicy liczy 3,5 tys. osób. Zdaniem Gospodarczyk, nie jest to wielka liczba w porównaniu z innymi krajami.

Sprawdź notowania prezydent Warszawy

Specjalistka zauważyła, że w stolicy młodzi cudzoziemcy stanowią mniej niż 1 proc. populacji uczniowskiej. W Niemczech liczba ta wynosi ok. 15 proc. "Nawet tak niewielka liczba wymaga jednak odpowiedniego przygotowania nauczycieli, uczniów i ich rodziców" - podkreśliła Gospodarczyk. W jej ocenie każda szkoła powinna umieć przyjąć młodego cudzoziemca.

W Warszawie najliczniejsza jest grupa uchodźców z Czeczenii. Wielu cudzoziemskich uczniów pochodzi z Ukrainy, Wietnamu, krajów Unii Europejskiej i Bliskiego Wschodu. Najlepiej współpracuje się z dziećmi i młodzieżą ukraińską, więcej uwagi wymagają uczniowie z odmiennych kręgów kulturowych i odmiennego wyznania - mówiła Gospodarczyk. Zwróciła też uwagę na duże rozproszenie cudzoziemskich uczniów. Jak uściśliła, skupiska uczniów z zagranicy spotykane są tylko w szkołach położonych blisko ośrodków dla uchodźców.

Edukacja jest jednym z podstawowych narzędzi do integrowania cudzoziemców z polskim społeczeństwem - przypomniała w rozmowie z dziennikarzami Teresa Sierawska, zastępca dyrektora Biura Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy. Jej zdaniem, dzięki szkołom można łatwiej dotrzeć do tych rodzin cudzoziemskich, które przybyły do Polski z krajów dotkniętych np. konfliktami politycznymi i wymagają większej uwagi ze strony państwa polskiego.

Problemami, które najczęściej występują, gdy w klasie pojawia się uczeń z zagranicy, są przede wszystkim: nieznajomość języka polskiego oraz brak zrozumienia obowiązku edukacji przez rodziców młodego cudzoziemca pochodzących z innych kręgów kulturowych. "Bardzo często są to reprezentanci kultur, w których edukacja nie jest najwyższą wartością" - tłumaczyła Gospodarczyk. Jak zaznaczyła, "czasami trudno przekonać rodzica, że dziewczynka w wieku gimnazjalnym powinna dalej chodzić do szkoły". Bywa, że dzieci nie mają czasu na szkołę, ponieważ muszą pracować lub opiekować się młodszym rodzeństwem.

Zdaniem specjalistów, edukacja młodych cudzoziemców to jedynie połowa sukcesu. Także polskich uczniów należy uczyć zrozumienia dla wielokulturowości. "Nie świecimy przykładem jako kraj szczególnie tolerancyjny - mówiła Gospodarczyk. - W badaniach wypadamy fatalnie na tle krajów Unii Europejskiej. Około 30 proc. Polaków uważa, że w Polsce jest za dużo cudzoziemców". "Przenoszone wzorce z domu przekładają się na stosunek polskich dzieci do cudzoziemców" - wyjaśniła.

Do działań podejmowanych przez warszawskie Biuro Edukacji należą m.in.: finansowe wspieranie edukacji imigrantów, docieranie z informacjami o polskich szkołach do rodziców uczniów cudzoziemskich oraz publikacje i szkolenia dla pedagogów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.