Warsztaty o uprzedzeniach i dyskryminacji

Uczniowie szkół ponadpodstawowych z Białegostoku biorą udział w warsztatach dyskryminacyjnych „Różnorodność. Podaj dalej!”. Mają one pomóc młodym ludziom poznać mniejszości i zrozumieć, czym są stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja.
Warsztaty o uprzedzeniach i dyskryminacji

Organizatorem jest białostockie Stowarzyszenie na rzecz Kultury i Dialogu 9/12. Warsztaty są odpowiedzią na brak edukacji antydyskryminacyjnej w szkołach. Mają pomóc kształtować postawy otwartości wśród młodzieży – mówił prezes Stowarzyszenia i koordynator projektu „Różnorodność – podaj dalej” Grzegorz Stefaniak.

W ramach warsztatów odbędzie się 50 spotkań, potrwają one do końca grudnia. Stefaniak poinformował, że są jeszcze wolne terminy i zapisy na warsztaty wciąż trwają. Zostały współfinansowane ze środków ambasady USA w Polsce oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

W jednym z warsztatów wzięli udział uczniowie z trzeciej klasy gimnazjum nr 9 w Białymstoku. Warsztaty trwały cztery godziny lekcyjne. W jednym z ćwiczeń uczniowie zostali podzieleni: niemal wszyscy byli w grupie tzw. dominującej, kilka pozostałych osób w mniejszości.

Zadaniem mniejszości było zintegrowanie z większością. Jednak mimo prób, nie udało się im – grupa dominująca nie była też zainteresowana rozmową z mniejszością. Stefaniak powiedział, że ćwiczenie miało pomóc młodzieży zrozumieć powstawanie i działanie mechanizmów wykluczania i dyskryminacji. Dzięki niemu wprowadzono też pojęcia, jak stereotyp, mniejszość czy dyskryminacja.

Następnie uczniowie obejrzeli film „Niebieskoocy” – zapis warsztatów Jane Elliott, amerykańskiej edukatorki zajmującej się tematyką rasistowską. Po filmie odbyła się rozmowa m.in. o dyskryminowaniu osób niepełnosprawnych.

Wychowawczyni tej klasy Katarzyna Żukowska-Suchocka, powiedziała, że zależało jej, aby klasa wzięła udział w tego typu zajęciach. Uważa, że uczniowie mają problem z komunikacją, ze słuchaniem siebie nawzajem, z mówieniem o swoich emocjach.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.