PARTNER PORTALU
  • BGK

Wchodzą w życie nowe ujednolicone zasady dotyczące wglądu w prace egzaminacyjne uczniów

  • PAP    22 kwietnia 2015 - 12:44

Od obecnej sesji egzaminu gimnazjalnego obowiązują nowe ujednolicone zasady dotyczące wglądu w prace egzaminacyjne uczniów, ustalone przez Centralną Komisję Egzaminacyjną; nowe zasady będą obowiązywały także na maturze, której sesja egzaminacyjna rozpocznie się 4 maja.




Do tego roku zasady wglądu w prace egzaminacyjne każda z ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych ustalała sama.

Zmienione zostało to w wyniku uchwalonej w lutym br. nowelizacji ustawy o systemie oświaty, która zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące m.in. organizowania i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, w tym zasad wglądu w prace egzaminacyjne. Nowelizacja zmieniła m.in. podległość okręgowych komisji egzaminacyjnych - wcześniej podlegające bezpośrednio ministrowi edukacji, zostały w pełni podporządkowane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Brak jednolitych zasad wglądu w prace egzaminacyjne skrytykowała Najwyższa Izba Kontroli w raporcie dotyczącym systemu egzaminów zewnętrznych opublikowanym w marcu tego roku; NIK przeprowadziła kontrole od 20 lutego do 30 maja 2014 r., obejmując nimi lata 2009-2014.

Nowe "Zasady organizowania i przeprowadzania wglądu do pracy egzaminacyjnej" Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w lutym na swej stronie internetowej. W środę najważniejsze informacje dotyczące wglądu w prace przypomniała NIK.

Zgodnie z nimi, wgląd do pracy egzaminacyjnej przysługuje uczniowi i jego rodzicom na pisemny wniosek składany do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej od dnia ogłoszenia wyników danego egzaminu do 6 miesięcy od dnia ich ogłoszenia. W przypadku uczniów pełnoletnich wniosku nie mogą w ich imieniu złożyć rodzice; uczeń musi zrobić to sam.

Czas wglądu do pracy określany jest przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, jednak nie może on trwać krócej niż 30 minut. Praca nie może być kopiowana ani powielana w jakikolwiek sposób, w tym poprzez robienie zdjęć - dopuszczone jest robienie notatek.

W ciągu dwóch dni roboczych po dokonaniu wglądu można złożyć wniosek o weryfikację sumy punktów. Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej będzie zobowiązany, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o weryfikację sumy punktów, do poinformowania ucznia, jego rodziców, słuchacza lub absolwenta o wyniku weryfikacji. W sytuacji podwyższenia sumy punktów dyrektor OKE ustali nowe wyniki sprawdzianu lub egzaminu oraz anuluje dotychczasowy odpowiedni dokument (zaświadczenie lub świadectwo) i wyda nowy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.