Wielkopolska innowacyjna dzięki uczniom

Skończyła się druga edycja projektu edukacyjnego „eSzkoła - Moja Wielkopolska". Ponad trzy tysiące uczniów porzuciło książki i zeszyty na rzecz tabletów i laptopów, wyszło ze szkoły i... pracowało.
Wielkopolska innowacyjna dzięki uczniom

Uczniowie poświęcili kilka miesięcy na przygotowanie projektów naukowych, które zostaną ocenione przez profesorów, a twórcy najlepszych prac otrzymają wartościowe nagrody.

- Jesteśmy bardzo dumni z naszych uczniów - mówi Joanna Ganowicz, dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. - Tematyka projektów zależała wyłącznie od nich więc spodziewaliśmy się, że będzie kreatywnie, z pasją i zaskakująco. Jednak poziom tegorocznych prac naprawdę nas zaskoczył. Pojawiły się projekty, które angażowały mieszkańców, wchodziły w tkankę miejską i naprawdę zmieniały szkolną rzeczywistość.

Na zajęciach pozalekcyjnych, gimnazjaliści i licealiści ze 105 wielkopolskich szkół, korzystali z nowoczesnego sprzętu elektronicznego - tabletów, laptopów, smartfonów i kamer cyfrowych. Najbardziej kreatywne drużyny do stworzenia swoich prac potrzebowały dodatkowo młotków, pił i wiertarek.

- Zdziwiło mnie, że uczniowie wybrali taki temat. Jestem historykiem i nie mam wiele wspólnego z muzyką - mówi Piotr Gotowy, nauczyciel z Gimnazjum nr 4 im. Stanisława Staszica w Szamotułach.

O czym mowa? O instrumentach wykonanych ze śmieci. Powstała perkusja ze starych wiader, banjo z deseczek, „kapslowe" grzechotki i trąbka z ogrodowego węża. Mimo że uczniowie wciąż uczą się grać na eko-instrumentach, już teraz można powiedzieć, że „zespół z recyklingu" stał się wizytówką szkoły.

Młodzieżowe projekty służą nie tylko społeczności szkolnej, ale również lokalnym instytucjom, które zajmują ważne miejsce w regionie. Dzięki uczniom z Wolsztyna zagraniczni turyści odwiedzający tamtejsze Muzeum Parowozów mogą nie tylko przyglądać się eksponatom, ale także poznać ich historię. Do wyboru mają angielską i niemiecką wersję przewodnika.

- Prace nad nagraniami trwały wiele godzin, ale bardzo cieszymy się z tego, że historia muzeum jest teraz dostępna również dla zagranicznych gości - mówią uczniowie z wolsztyńskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej.

Oprócz multimedialnych przewodników licealiści zajęli się przywracaniem blasku dawnym lokomotywom, a także zbudowali własną hybrydę parowo-elektryczną „JarkoParka", która swoje imię zawdzięcza opiekunowi projektu Jarosławowi Stańko.

„eSzkoła" pozwala na odejście od biernego przyswajania informacji na rzecz czynnego poszukiwania wiedzy. Łączy uczniów i nauczycieli w drodze do osiągania wspólnych celów. Warto wspomnieć chociażby o stworzeniu radiowęzła w Budzyniu, czy rewitalizacji parku miejskiego w Gnieźnie. W ramach projektu powstały interaktywne mapy gmin, młodzież poznawała historię swoich miejscowości i zachęcała mieszkańców do aktywności i zdrowego trybu życia.

Podobnie jak w ubiegłym roku, internauci wybrali swoje ulubione projekty. Na uczniów oddano ponad 210 tysięcy głosów! Spośród prac ocenionych najwyżej, Rada Naukowa, złożona z profesorów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, wybierze najlepsze i nagrodzi ich twórców podczas październikowej gali.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.