Z gimnazjalistami wcale nie jest źle

Diagnoza kompetencji gimnazjalistów, przeprowadzona przez Instytut Badań Edukacyjnych pokazała, że coś się zmienia w rozwijaniu umiejętności przydatnych gimnazjaliście w dalszej drodze edukacyjnej.
Z gimnazjalistami wcale nie jest źle

Do arkuszy wprowadzono zadania, które w większym stopniu sprawdzają rozumowanie, analizowanie i argumentację, akcentowane w nowej podstawie programowej. Te właśnie zadania okazały się dla uczniów najciekawsze, a niektóre z nich poszły nadspodziewanie dobrze.

Czytaj też: Gimnazjaliści są niedouczeni

Są też oczywiście takie, które poszły źle, ale ku zaskoczeniu pracowników instytutu często były one wręcz trywialne, nie mające nic wspólnego z umiejętnościami samodzielnego myślenia. Przykładem jest zadanie z historii, w którym uczniowie mieli wskazać, w którym wieku był 776 r. p.n.e. (rok pierwszej Olimpiady).

Czytaj też: Pośpiech gubi przy egzaminie

Poprawnej odpowiedzi udzieliło zaledwie 25 proc. uczniów, co oznacza że wypadło ono najgorzej spośród wszystkich zadań z tego przedmiotu. Ci sami uczniowie, którzy w tym zadaniu popełnili błąd, w wielu zadaniach matematycznych poradzili sobie bez kłopotu.

Diagnoza umiejętności trzecioklasistów przeprowadzona była w początku grudnia. Mogło do niej przystąpić każde gimnazjum. Nauczyciele mogli sprawdzić stopień przygotowania swoich uczniów do kwietniowego egzaminu, zaś uczniowie poznać sposób przeprowadzenie egzaminu. Według instytutu jest oczywiste, że diagnoza mogła zawierać pewne zadania z zakresu materiału, który nawet jeszcze nie był przerabiany na lekcjach.

Jednocześnie uczniowie wiedzieli, że nie zdają prawdziwego egzaminu. Jedne zadania ich zaciekawiły bardziej, inne mniej, jedne potraktowali na serio, inne zlekceważyli. Goły wynik liczbowy, w przypadku diagnozy, niewiele mówi o tym, co te dzieciaki mają naprawdę w głowach. Wartość diagnozy jest zawarta w sposobie, w jakim nauczyciel wykorzystał ją w dalszej pracy z uczniami.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE