Zaburzenie językowe wyzwaniem szkół

Trzeba znaleźć metody, aby pomóc dzieciom cierpiącym na specyficzne zaburzenie językowe. Najważniejsza jest umiejętność zdiagnozowania tego zaburzenia – minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas.
Zaburzenie językowe wyzwaniem szkół

W czwartek w Warszawie rozpoczęła się międzynarodowa konferencja „SLI – Specyficzne Zaburzenie Językowe – diagnoza, prognoza, interwencja”, która potrwa do 8 lipca.

Specyficzne zaburzenie językowe (ang. Specific Language Impairment – SLI) polega na trudnościach w wypowiadaniu się oraz rozumieniu mowy. Dzieci dotknięte SLI uczą się języka powoli i z wyraźnym wysiłkiem. Mają ubogie słownictwo, problemy z gramatyką, nie rozumieją bardziej złożonych struktur składniowych, nie potrafią przetwarzać tekstów.

Według minister edukacji narodowej Krystyny Szumilas problem ten należy bardzo dokładnie zbadać, aby znaleźć odpowiednie metody diagnostyczne. Szumilas zwróciła uwagę na czwartkowym briefingu prasowym, że problemem dzieci cierpiących na specyficzne zaburzenie językowe jest np. zrozumienie przez dziecko czytanego tekstu. „W sposób oczywisty może to przełożyć się na trudności w szkole” – zauważyła Szumilas.

Jak dodała, najważniejsza jest zatem umiejętność zdiagnozowania problemu, który przeszkadza dziecku w osiąganiu dobrych efektów edukacyjnych. „Chodzi o to, żebyśmy potrafili temu dziecku pomóc. Ważne jest m.in. przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami językowymi” – podkreśliła.

Minister zwróciła uwagę, że istnieją sposoby i metody, aby dziecku borykającemu się ze specyficznym zaburzeniem językowym pomóc. Według niej należy np. umiejętnie zachęcać dziecko np. do mówienia. „To jest bardzo ważne zadanie dla nauczycieli – aby stwarzali sytuacje, w których dziecko samo będzie chciało mówić” – zaznaczyła minister.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Pani Minister może sobie zwracać uwagę, ale została pozbawiona instrumentów, aby skutecznie zmuszać Panów WÓJTÓW, do zajęcia się problemami tych dzieci.

podpisałem, 2012-07-05 22:50:20 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE