PARTNER PORTALU
  • BGK

Zespoły pomagające uczniom nieobowiązkowe

  • PAP    12 grudnia 2012 - 13:08
Zespoły pomagające uczniom nieobowiązkowe

Rezygnację z obowiązku tworzenia w szkołach specjalnych zespołów pomagających uczniom z problemami oraz uczniom zdolnym, a także odejście od obowiązku zakładania tym uczniom specjalnych kart przewiduje projekt nowego rozporządzenia przygotowanego przez MEN.




Projekt nowego rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach został w środę skierowany do konsultacji. Rozporządzenie to ma zastąpić obecne, obowiązujące od 2010 r.

„Biurokracja nie może przysłaniać i ograniczać autentycznej pomocy uczniom. Chcę, by nauczyciele mieli więcej czasu na udzielanie pomocy, na bezpośrednią pracę z uczniem, dlatego proponuję zmianę rozporządzenia" - powiedziała w środę dziennikarzom minister edukacji Krystyna Szumilas.

Projekt rozporządzenia zakłada odciążenie nauczycieli z części dotychczasowych obowiązków, w tym ograniczenie do niezbędnego minimum konieczności sporządzania dokumentacji dotyczącej udzielanej uczniom pomocy. Według minister edukacji, wydłuży to czas, który nauczyciele będą mogli przeznaczyć na bezpośrednią pracę z uczniem, da też możliwość szybszego reagowania na określone potrzeby dzieci.

W projekcie zapisano odejście od obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia wymagających pomocy lub wsparcia. Obecnie - zgodnie z przepisami - w skład takiego zespołu mają wchodzić nauczyciele uczący danego ucznia, wychowawca oraz specjaliści prowadzący zajęcia, np. psycholog, pedagog, logopeda. Zadaniem zespołu jest planowanie i koordynowanie udzielanej uczniowi pomocy.

Po zmianie rozporządzenia zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy, który w zależności od potrzeb ucznia będzie współpracował z nauczycielami, specjalistami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i rodzicami.

W projekcie zaproponowano również zniesienie obowiązku opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU), w których opisywane są potrzeby uczniów oraz sposób udzielanej im pomocy lub wsparcia. Szkoły będą mogły też odejść od opracowywania planów działań wspierających (PDW) na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dokumentowanej w dzienniku pracy nauczyciela.

Obowiązek tworzenie w szkołach zespołów, opracowywanie kart oraz planów działań był krytykowany przez środowisko nauczycieli. Według nich, to nadmierna biurokracja, która powoduje, że mniej czasu mogą przeznaczyć na rzeczywistą pracę z uczniami wymagającymi pomocy lub wsparcia.

Jak zaznaczyła minister edukacji, teraz wystarczy samo dokumentowanie sposobów pracy z uczniem i udzielania im pomocy sporządzane przez nauczycieli i specjalistów bezpośrednio pracujących z uczniami. Sporządzanie takiej dokumentacji jest obowiązkowe i takie pozostanie w przyszłości.

Zmianie nie ulegną też przepisy dotyczące pomocy uczniom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Wnioski dotyczące dalszej pracy z nimi będą nadal uwzględniane w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych (IPET).

MEN chce, by nowe rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia go w Dzienniku Ustaw.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Modernizujmy armię rozsądnie. Wnioski po Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach ⬇️ @polskathetimes @EECKatowice polskatimes.pl/strefa-biznesu…
    @EECKatowice - (RT) @PZLSwidnik
  • W wiceministrem zdrowia Zbigniewem J. Królem @MinZdrowia na @EECKatowice rozmawialiśmy m.in. o zdrowiu publicznym. Po I wojnie światowej Polska była wschodnioeuropejskim liderem w tej dziedzinie #zdrowiepubliczne #EKG2018 #EEC2018 bit.ly/2kezwvf https://t.co/TL0Aq2HW8R
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • psycholog, 2012-12-12 14:31:20

    Zespołu kwalifikowały również do różnego typu zajęć dodatkowych. Znam szkoły, w których 85 % dzieci z oddziałów "0" zakwalifikowały do zajęć logopedycznych, a wszystko po to aby było dodatkowe zatrudnienie. Wiadomo, że dzieci 5-cio, 6-cioletnie nie mają teatralnej dykcji.