Zostawić to, co dobrze funkcjonuje

  • opolskie.pl
  • 16-02-2011
  • drukuj
Departament Edukacji i Rynku Pracy Urzędu Marszałkowskiego zaprosił na konsultacje starostów i naczelników powiatowych wydziałów oświaty.
Zostawić to, co dobrze funkcjonuje

Spotkanie miało pomóc w wypracowaniu stanowiska do przygotowywanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian związanych z systemem wsparcia nauczycieli. Konsultacje projektu rozpoczynają od województwa opolskiego.
 
W województwie opolskim – jak wynikało z informacji przygotowanej przez Waldemara Zadkę, dyrektora Departamentu Edukacji – na jednego pracownika metodycznego przypada 270,5 nauczycieli. To lokuje nas na piątym miejscu w Polsce. W najlepszym pod tym względem województwie podlaskim na jednego metodyka przypada 135 nauczycieli, w Wielkopolsce, która zamyka krajową listę, jeden metodyk „obsługuje” ponad 900 nauczycieli.

Samorząd województwa jest organem prowadzącym dla dwóch wojewódzkich placówek – Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego, który w ubiegłym roku wsparciem objął prawie 12 tysięcy nauczycieli oferując im ponad 700 form różnego rodzaju zajęć doradczych, szkoleniowych, instruktażowych oraz dla Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego. Tu z kolei z wsparcia skorzystało ponad 5000 nauczycieli.

MEN proponuje utworzenie w powiatach centrów rozwoju edukacji, które mają m. in. świadczyć pomoc psychologiczną, pedagogiczną, dysponować dostępem do informacji pedagogicznej, wymieniać się doświadczeniami, być wsparciem dla nauczycieli i dyrektorów szkół. Na szczeblach wojewódzkich powstałyby centra informacji edukacyjno-zawodowej z danymi o ofercie edukacyjnej regionu, tu kierowałoby się młodzież do ośrodków socjoterapii, ośrodków wychowawczych.

- Sama idea przybliżenia metodyka jak najbliżej nauczyciela jest słuszna – mówi Barbara Kamińska, członkini Zarządu Województwa. Ale naszym zdaniem – rola placówek wojewódzkich powinna być inna. To one powinny kształtować główne kierunki polityki edukacyjnej, współpracować z uczelniami regionu. Proponowany system zakłada konkurencję placówek doskonalenia. A ponieważ pieniędzy zawsze brakuje, wybierać się będzie oferty najtańsze, nie zawsze najlepsze pod względem jakościowym. Propozycje nie mówią o zasadach finansowania nowo powstałych centrów. Dla naszego województwa oznacza to demontaż dobrze działającego systemu.

Obawy przedstawicieli starostw także dotyczą kwestii finansowych. – Centra edukacji powiatowej powstaną z funduszy EFS, ale gdy się one skończą ciężar utrzymania – jak zawsze spadnie na nasze barki – mówi Waldemar Gaida, wicestarosta strzelecki.

W powiecie opolskim – ziemskim działają trzy poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Rodzice, dzieci i nauczyciele chwalą sobie to rozwiązania, bo do specjalisty mają blisko. Gdy poradnia będzie w jednym miejscu, w Opolu, wiele osób z porady zrezygnuje, bo będzie za daleko i za drogo (koszt dojazdu).

Kurator Oświaty Halina Bilik uważa, że ważne, by w nowych zapisach ustawy znalazła się możliwość fakultatywnych rozwiązań. Wtedy powiaty czy gminy zdecydują się na rozwiązania dla nich najkorzystniejsze. – Szkolenie nauczycieli – zauważa – wymaga specjalistycznych kadr. Jeśli rozproszy się je na 11 ośrodków, jego jakość stanie pod znakiem zapytania.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE