PARTNER PORTALU
  • BGK

10 lat w UE: jak samorządy wykorzystały fundusze europejskie? Wielkie podsumowanie

  • PAP/AT    29 kwietnia 2014 - 08:15
10 lat w UE: jak samorządy wykorzystały fundusze europejskie? Wielkie podsumowanie

- Od początku uruchomienia programów złożono 295,7 tys. wniosków (poprawnych pod względem formalnym) na całkowitą kwotę dofinansowania 599,2 mld zł - informuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Jak samorządy wykorzystały pieniądze z UE?




Łódź

- Bez pieniędzy z UE wiele inwestycji nigdy by nie powstało, inne ciągnęłyby się latami - uważa prezydent Łodzi. Burmistrz Uniejowa jest zdania, że możliwość korzystania z unijnych pieniędzy przyczyniła się do ogromnego skoku cywilizacyjnego w jego gminie.

W woj. łódzkim unijne środki zainwestowano m.in. w autostrady, trasy szybkiego ruchu, modernizację kolei Warszawa-Łódź, budowę nowego dworca i rozbudowę lotniska. Jedną z wizytówek Łodzi stała się hala widowiskowo-sportowa Atlas Arena, gdzie odbywają się największe imprezy sportowe, koncerty czy targi, które bez niej nigdy by do Łodzi nie trafiły. Eksperci wskazują jednak, że mimo wielu inwestycji, pozycja Łodzi w rankingu dużych polskich miast nie wzrosła.

Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień przyznaje, że od czasu wejścia Polski do UE miastem, najwięcej unijnych środków wydano w stolicy regionu. Jak mówił, unijne pieniądze dały "nowe tchnienie temu miastu i nowe możliwości". Według marszałka dzięki tym środkom zyskały m.in. infrastruktura transportowa w mieście i wokół niego, czy instytucje kultury. Zwrócił uwagę, że "brukselskie euro" są również impulsem dla innowacyjności.

Czytaj też:  Dobrze wykorzystana unijna perspektywa

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska uważa, że z 10 lat członkostwa Polski w UE, trzy ostatnie lata w Łodzi to czas nadrabiania zaległości w wykorzystaniu funduszy unijnych. Podobnie jak marszałek i ona jest przekonana, że miasto przechodzi transportową rewolucję. Przypomina, że m.in. 250 mln zł z UE trafiło na przebudowę dróg i węzeł multimodalny wokół nowo budowanego dworca Łódź Fabryczna. Unia za ponad 330 mln zł współfinansuje także modernizację głównej linii tramwajowej W-Z łączącej największe łódzkie osiedla z centrum. 235 mln zł unijnej dotacji umożliwiło budowę południowej obwodnicy miasta tzw. Trasy Górna, a 100 mln zł rozbudowę lotniska i dostosowanie go do europejskich standardów. Łącznie na transport i komunikację miasto wykorzystało blisko 1 mld zł.

Zdaniem prezydent jedną z najważniejszych spraw, która jest realizowana m.in. za pieniądze z UE jest rewitalizacja miasta. Przypomina, że trwa ostatni etap prac związanych z remontem zabytkowej elektrociepłowni EC1. We wnętrzu jednej ze starych fabryk uruchomiony został ArtInkubator - przestrzeń dla młodych artystów. Dobiega końca rewitalizacja Teatru Arlekin. Marszałek Stępień dodaje, że dzięki środkom z UE zmodernizowane zostały jeszcze Teatr Wielki, Teatr Jaracza, główna siedziba Muzeum Sztuki i jej filia w Pałacu Herbsta.

Marszałek zwrócił uwagę, że gros unijnych pieniędzy wsparło na rozwój przedsiębiorczości - głównie małych i mikro firm. "Kapitał ludzki - to była chyba największa inwestycja w tym mieście i najbardziej znacząca, choć - mam wrażenie - najbardziej niedoceniana" - ocenił.

Ekonomista z Uniwersytetu Łódzkiego, b. wojewoda łódzki prof. Stefan Krajewski przyznał w rozmowie z PAP, że pieniądze z UE zostały zainwestowane w "bardzo dobre inwestycje" - przede wszystkim to, co skomunikowało Łódź - autostrady, trasy szybkiego ruchu, modernizację połączenia kolejowego z Warszawą, budowę nowego dworca oraz rozbudowę lotniska. Żałuje on jednak, że nie udało się i prawdopodobnie nie uda zrealizować dwóch inwestycji o strategicznym dla Łodzi znaczeniu - kolei dużych prędkości i budowy lotniska transkontynentalnego między Łodzią a Warszawą.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • werk, 2014-05-03 08:32:27

    Do Beata : Słuszna uwaga, dziwna mapka. BTW Aquaparki, boiska, lodowiska czy hale budowane z rozmachem przez burmistrzów miast 20-30tys. cierpliwie generują koszty, często są głównym składnikiem wydatków gmin czy miast. Za parę lat dojdą dodatkowo remonty, niż demograficzny, ogólnokrajowy brak promo...cji ruchu, rodzice piszący zwolnienia z WF itp. Bilet 14-20zł za niepełną godz. zabawy+szatnia, kawa dla zwykłej rodziny to zbyt wiele,. Rozdawanie karnetów uprzywilejowanym nie jest rozwiązaniem.  rozwiń
  • 112, 2014-05-01 00:09:16

    Przemysł elektroniczny w Wałbrzychu? Ciekawe jaki?
  • warszawiak, 2014-04-30 10:18:55

    Wystarczyło, aby Warszawa nie płaciła janosikowego - efekt ten sam i bez unijnych pieniędzy. Jedna ręka dała (Unia), druga wszystko zabrała (posłowie z innych regionów dla swoich). Tylko możemy pomarzyć, co by było w Stołecznym Mieście, gdyby zostawiono nam choć część tych zagrabionych pieniędzy....  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.