PARTNER PORTALU
  • BGK

10 lat w UE: jak samorządy wykorzystały fundusze europejskie? Wielkie podsumowanie

  • PAP/AT    29 kwietnia 2014 - 08:15
10 lat w UE: jak samorządy wykorzystały fundusze europejskie? Wielkie podsumowanie

- Od początku uruchomienia programów złożono 295,7 tys. wniosków (poprawnych pod względem formalnym) na całkowitą kwotę dofinansowania 599,2 mld zł - informuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Jak samorządy wykorzystały pieniądze z UE?




Łódź

- Bez pieniędzy z UE wiele inwestycji nigdy by nie powstało, inne ciągnęłyby się latami - uważa prezydent Łodzi. Burmistrz Uniejowa jest zdania, że możliwość korzystania z unijnych pieniędzy przyczyniła się do ogromnego skoku cywilizacyjnego w jego gminie.

W woj. łódzkim unijne środki zainwestowano m.in. w autostrady, trasy szybkiego ruchu, modernizację kolei Warszawa-Łódź, budowę nowego dworca i rozbudowę lotniska. Jedną z wizytówek Łodzi stała się hala widowiskowo-sportowa Atlas Arena, gdzie odbywają się największe imprezy sportowe, koncerty czy targi, które bez niej nigdy by do Łodzi nie trafiły. Eksperci wskazują jednak, że mimo wielu inwestycji, pozycja Łodzi w rankingu dużych polskich miast nie wzrosła.

Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień przyznaje, że od czasu wejścia Polski do UE miastem, najwięcej unijnych środków wydano w stolicy regionu. Jak mówił, unijne pieniądze dały "nowe tchnienie temu miastu i nowe możliwości". Według marszałka dzięki tym środkom zyskały m.in. infrastruktura transportowa w mieście i wokół niego, czy instytucje kultury. Zwrócił uwagę, że "brukselskie euro" są również impulsem dla innowacyjności.

Czytaj też:  Dobrze wykorzystana unijna perspektywa

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska uważa, że z 10 lat członkostwa Polski w UE, trzy ostatnie lata w Łodzi to czas nadrabiania zaległości w wykorzystaniu funduszy unijnych. Podobnie jak marszałek i ona jest przekonana, że miasto przechodzi transportową rewolucję. Przypomina, że m.in. 250 mln zł z UE trafiło na przebudowę dróg i węzeł multimodalny wokół nowo budowanego dworca Łódź Fabryczna. Unia za ponad 330 mln zł współfinansuje także modernizację głównej linii tramwajowej W-Z łączącej największe łódzkie osiedla z centrum. 235 mln zł unijnej dotacji umożliwiło budowę południowej obwodnicy miasta tzw. Trasy Górna, a 100 mln zł rozbudowę lotniska i dostosowanie go do europejskich standardów. Łącznie na transport i komunikację miasto wykorzystało blisko 1 mld zł.

Zdaniem prezydent jedną z najważniejszych spraw, która jest realizowana m.in. za pieniądze z UE jest rewitalizacja miasta. Przypomina, że trwa ostatni etap prac związanych z remontem zabytkowej elektrociepłowni EC1. We wnętrzu jednej ze starych fabryk uruchomiony został ArtInkubator - przestrzeń dla młodych artystów. Dobiega końca rewitalizacja Teatru Arlekin. Marszałek Stępień dodaje, że dzięki środkom z UE zmodernizowane zostały jeszcze Teatr Wielki, Teatr Jaracza, główna siedziba Muzeum Sztuki i jej filia w Pałacu Herbsta.

Marszałek zwrócił uwagę, że gros unijnych pieniędzy wsparło na rozwój przedsiębiorczości - głównie małych i mikro firm. "Kapitał ludzki - to była chyba największa inwestycja w tym mieście i najbardziej znacząca, choć - mam wrażenie - najbardziej niedoceniana" - ocenił.

Ekonomista z Uniwersytetu Łódzkiego, b. wojewoda łódzki prof. Stefan Krajewski przyznał w rozmowie z PAP, że pieniądze z UE zostały zainwestowane w "bardzo dobre inwestycje" - przede wszystkim to, co skomunikowało Łódź - autostrady, trasy szybkiego ruchu, modernizację połączenia kolejowego z Warszawą, budowę nowego dworca oraz rozbudowę lotniska. Żałuje on jednak, że nie udało się i prawdopodobnie nie uda zrealizować dwóch inwestycji o strategicznym dla Łodzi znaczeniu - kolei dużych prędkości i budowy lotniska transkontynentalnego między Łodzią a Warszawą.







KOMENTARZE (4)

  • werk, 2014-05-03 08:32:27

    Do Beata : Słuszna uwaga, dziwna mapka. BTW Aquaparki, boiska, lodowiska czy hale budowane z rozmachem przez burmistrzów miast 20-30tys. cierpliwie generują koszty, często są głównym składnikiem wydatków gmin czy miast. Za parę lat dojdą dodatkowo remonty, niż demograficzny, ogólnokrajowy brak promo...cji ruchu, rodzice piszący zwolnienia z WF itp. Bilet 14-20zł za niepełną godz. zabawy+szatnia, kawa dla zwykłej rodziny to zbyt wiele,. Rozdawanie karnetów uprzywilejowanym nie jest rozwiązaniem.  rozwiń
  • 112, 2014-05-01 00:09:16

    Przemysł elektroniczny w Wałbrzychu? Ciekawe jaki?
  • warszawiak, 2014-04-30 10:18:55

    Wystarczyło, aby Warszawa nie płaciła janosikowego - efekt ten sam i bez unijnych pieniędzy. Jedna ręka dała (Unia), druga wszystko zabrała (posłowie z innych regionów dla swoich). Tylko możemy pomarzyć, co by było w Stołecznym Mieście, gdyby zostawiono nam choć część tych zagrabionych pieniędzy....  rozwiń