14 Kontraktów Terytorialnych do zatwierdzenia. Co zawierają?

Kolejne stacje metra w stolicy, a w innych regionach autostrady, linie kolejowe i energetyczne - to niektóre z wartych dziesiątki miliardów złotych inwestycji, które będą realizowane w latach 2014-2020 w ramach Kontraktów Terytorialnych. We wtorek rząd ma zatwierdzić 14 z nich.
14 Kontraktów Terytorialnych do zatwierdzenia. Co zawierają?

Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem a samorządami województw dotyczące finansowania kluczowych inwestycji w regionach w latach 2014-2020. Na ich realizację będą trafiać pieniądze unijne oraz środki krajowe.

Czytaj też: Ostatni dzwonek na negocjacje opolskiego RPO 

Kontrakty zawierają kluczowe przedsięwzięcia dla danego województwa oraz sposoby ich realizacji. "Nie chodzi w nich tylko o wskazanie (...) inwestycji, które województwo chciałoby zrealizować, ale o rzetelne rozpoznanie potrzeb rozwojowych i zestawienie ich z priorytetami krajowymi" - tłumaczy wiceminister infrastruktury i rozwoju Paweł Orłowski.

We wtorek rząd ma się zająć projektami dotyczącymi Kontraktów Terytorialnych dla 14 województw (lubuskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, opolskie, pomorskie, podkarpackie, wielkopolskie, dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie). Kontrakty dla województw podlaskiego i śląskiego rząd zatwierdził już wcześniej.

Czytaj też: Śląskie jako pierwsze zawarł Kontrakt Terytorialny 

Ponad 56 mld zł to orientacyjna wartość projektów proponowanych do Kontraktu Terytorialnego przez województwo mazowieckie. Zgłoszone inwestycje to m.in. budowa 11 stacji metra za ok. 8 mld zł, obwodnicy śródmiejskiej za blisko 1 mld zł czy nowych odcinków sieci tramwajowych. Choć do końca jeszcze nie wiadomo, które projekty znajdą finansowanie w ramach kontraktu, to z pewnością sztandarowym będzie budowa stacji metra.

Około 30 mld zł na lata 2014-2020 przypadnie województwu pomorskiemu - poinformował dyrektor departamentu rozwoju regionalnego Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego Radomir Matczak. Kontrakt przewiduje inwestycje głównie w infrastrukturę transportową, energetykę, transport zbiorowy w aglomeracji trójmiejskiej i poprawę infrastruktury portowej w Gdańsku i w Gdyni. Planowana jest też budowa Muzeum II Wojny Światowej.

Inwestycje o szacunkowej wartości ponad 26 mld zł zgłosił do kontraktu samorząd województwa lubelskiego. Największe są związane z budową i modernizacją ważnych szlaków drogowych i kolejowych - poinformował marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski. Kontrakt przewiduje m.in. budowę kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S17 od Żyrzyna do Zakrętu pod Warszawą, dokończenie obwodnicy Puław od mostu na Wiśle do węzła w Żyrzynie oraz budowę drogi S19 z Lublina w stronę Kraśnika. Główne inwestycje kolejowe to modernizacja linii E7 Warszawa-Lublin oraz E20 Warszawa-Terespol.

Około sto projektów na kwotę 25 mld zł uwzględnia z kolei kontrakt woj. kujawsko-pomorskiego. Najważniejsze z nich to m.in. budowa i modernizacja przebiegających przez region dróg ekspresowych S5 i S10 oraz drogi krajowej nr 15.

Samorząd województwa dolnośląskiego zgłosił ok. 50 projektów. Po negocjacjach z rządem najpewniej zostanie zrealizowanych ponad 20 na sumę ok. 25 mld zł - poinformował marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski. Wśród nich są: budowa dróg ekspresowych S3 (Sulechów - Legnica, Legnica - Bolków) i S5 (Korzeńsko - Wrocław) i obwodnicy Kłodzka. Będą też inwestycje poprawiające żeglowność Odry i modernizujące linie kolejowe i energetyczne.

24 mld zł wynosi łączna wartość projektów inwestycyjnych, które znalazły się na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego dla województwa małopolskiego. Kolejne przedsięwzięcia za 9,5 mld znalazły się na liście rezerwowej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.