2,5 mld zł na modernizację linii kolejowych na Dolnym Śląsku

Przynajmniej 2,5 mld zł zaplanowano na inwestycje w modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej na Dolnym Śląsku w latach 2014-20. Prace obejmą 400 km linii kolejowych.
2,5 mld zł na modernizację linii kolejowych na Dolnym Śląsku

Jak powiedział na konferencji prasowej we Wrocławiu pełnomocnik zarządu PKP PLK Marcin Mochocki, w nowej perspektywie finansowania na lata 2014-20 możliwe będzie zainwestowanie przez spółkę na Dolnym Śląsku nawet kwoty ok. 4 mld zł.

"Na inwestycje o wartości 2,5 mld zł mamy już zapewnione finansowanie, ale możliwe będzie jeszcze pozyskanie dodatkowo 1,5 mld zł. Zmieniają się zasady m.in. pojawia się nowy mechanizm finansowania o nazwie +Łącząc Europę+, w którym Komisja Europejska będzie promować projekty o znaczeniu transgranicznym" - podkreślił Mochocki.

Jak dodał, w ramach tego mechanizmu finansowania planowana jest np. elektryfikacja magistrali z Węglińca do Zgorzelca. Trwają również rozmowy z niemiecką stroną, by sieć trakcyjna powstała dalej za granicą Polski.

Innymi ważnymi inwestycjami w nadchodzących latach będą trasy: Opole/Groszowice - Jelcz- Wrocław/Brochów oraz Kluczbork - Oleśnica - Wrocław/Mikołajów. Ponad miliard zł przeznaczone zostanie na modernizację tzw. Nadodrzanki, czyli na dolnośląski fragment tej magistrali z Wrocławia do Głogowa. Te zadania będą sfinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przygotowywane jest studium wykonalności dla linii Legnica-Rudna-Gwizdanów. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego nastąpi elektryfikacja trasy z Jeleniej Góry do Zgorzelca. W dalszych planach są również inwestycje na magistralach Wrocław-Międzylesie oraz Wrocław-Jarocin-Września.

Jak poinformowano, na siedem realizowanych już w regionie dużych projektów w 2015 r. zostanie wydanych 316 mln zł. Największym zadaniem jest modernizacja 116 km trasy E 59 z Wrocławia do Poznania. W jej ramach przebudowano m.in. 5 stacji, 7 przystanków i 20 peronów, a wrocławianie zyskają nowy ważny na północy miasta przystanek Wrocław-Różanka. Cała inwestycja kosztuje 1,3 mld zł, z czego 792 mln zł to unijne fundusze.

"W grudniu 2015 r. po zakończeniu prac na dolnośląskim odcinku trasy przejazd do Rawicza pociągiem dalekobieżnym potrwa 35 minut. Za dwa lata, gdy zakończy się cała inwestycja podróż z Wrocławia do Poznania potrwa 80 minut i nawet po wybudowaniu drogi S5 będzie to czas krótszy niż przejazd samochodem" - powiedział Mochocki.

Mochocki potwierdził, że dolnośląska część infrastruktury kolejowej ma szanse być zmodernizowana najszybciej w kraju. "Większe magistrale są już tutaj praktycznie zmodernizowane. Sieć w tym regionie jest tak duża, że nakłady również siłą rzeczy są relatywnie większe" - dodał.

Obecnie realizowane inwestycje to modernizacje następujących linii: Wrocław - Jelenia Góra-Szklarska Poręba, która obejmuje tak kluczowe węzły jak m.in. Wałbrzych Miasto; Wrocław - Zgorzelec; Bielawa Dolna - Horka, w ramach której powstanie most na Nysie Łużyckiej o długości 5 km; Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój. Na Dolny Śląsku wdrażany jest również najnowocześniejszy system sterowania ruchem. W tym regionie PKP PLK eksploatuje 1763 km linii kolejowych, co stanowi ok. 10 proc. wszystkich linii zarządzanych przez tę spółkę.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE