489 mln z UE na przeprawę przez Wisłę

489 mln zł z unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej przeznaczonych zostanie na dofinansowanie budowy mostu na Wiśle w miejscowości Kamień (Lubelskie) i przebudowy drogi łączącej Lublin z tą przeprawą. W środę w Lublinie podpisano umowę w tej sprawie.
489 mln z UE na przeprawę przez Wisłę
Umowę podpisali przedstawiciele samorządu województwa lubelskiego oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wszystkie prace mają łącznie kosztować ponad 765,5 mln zł. Most ma być gotowy w 2014 r., zaś przebudowa drogi zakończy się w pierwszym kwartale 2015 r.

Marszałek województwa lubelskiego Krzysztof Hetman podkreślił, że budowa mostu w Kamieniu, wraz z drogą do niego, ma bardzo duże znaczenie dla dostępności komunikacyjnej regionu.

"Dzisiaj składamy ostatni podpis, który spowoduje, że województwo lubelskie, a zwłaszcza jego zachodnia część, otworzy się na całą Polskę" - powiedział Hetman na konferencji prasowej.

Z-ca prezesa PARP Dariusz Szewczyk podziękował samorządowcom za dobre przygotowanie projektu. "Warto podkreślić niezwykłą determinację oraz profesjonalizm ze strony beneficjentów projektu. Bez ich ogromnego zaangażowania nie istniałaby dziś możliwość podpisania umowy o dofinansowaniu. Województwo lubelskie, między innymi dzięki temu projektowi, jest bardzo wysoko ocenianie w instytucjach centralnych" - powiedział Szewczyk.

Most w Kamieniu będzie kosztował ponad 215 mln zł, unijna dotacja wyniesie prawie 126 mln zł. 25 mln zł dołoży samorząd województwa mazowieckiego, resztę kosztów pokryje samorząd województwa lubelskiego. Wykonawcą mostu zostało wyłonione w przetargu konsorcjum złożone ze spółek Energopol Szczecin (lider), Mostmar oraz Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe. Wykonawca wszedł już na plac budowy.

Most ma mieć ponad kilometr długości i prawie 20 metrów szerokości. Będą przez niego biegły dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy, dwa pasy awaryjne po 2,5 m, ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Zbudowanych zostanie też ponad 700 m dróg dojazdowych do mostu.

Most w Kamieniu powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 747, która łączy drogi krajowe nr 19 w woj. lubelskim i nr 9 w woj. mazowieckim. Obecnie samochody jeżdżące tą trasą korzystają z przeprawy promowej. Najbliższe mosty przez Wisłę, w Annopolu i w Puławach, dzieli odległość 75 km. To najdłuższy odcinek Wisły, na którym nie ma mostu.

Przebudowa części drogi nr 747, z podlubelskiej Konopnicy do Kamienia, o długości ponad 50 km, pochłonie przeszło 550 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniesie 362,8 mln zł, pozostałe koszty pokryje budżet województwa lubelskiego i jednostek samorządowych, przez które przebiega droga. Na trasie m.in. wybudowane zostaną obwodnice Bełżyc, Chodla i Opola Lubelskiego. Tam gdzie droga biegnie między zabudowaniami, powstaną chodniki dla pieszych. Obecnie trwają procedury związane z wyłanianiem wykonawców robót.

Nowy most i przebudowana droga ułatwią komunikację Lubelszczyzny z centralną i zachodnią Polską oraz usprawnią dojazd z centrum kraju do przejść granicznych z Ukrainą w Dorohusku, Zosinie i Hrebennem.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE