Budowa drogi S11 jedną z kwestii spornych Kontraktu Terytorialnego

Budowa drogi ekspresowej S11 i Ośrodka Protonoterapii - to jedne z kwestii spornych Kontraktu Terytorialnego, który negocjowany jest między rządem a władzami województwa wielkopolskiego. Region najwięcej funduszy chce przeznaczyć na transport.
Budowa drogi S11 jedną z kwestii spornych Kontraktu Terytorialnego

Kontrakt Terytorialny (KT) to umowa pomiędzy rządem a samorządem, określająca inwestycje istotne dla rozwoju kraju i województwa. Wielkopolska zaproponowała do KT sto projektów, których szacunkowa wartość przekroczyła 17,4 mld zł. Kwota ta jest jednak niedoszacowana - nie wiadomo, ile miałaby kosztować budowa drogi ekspresowej S11, na której bardzo zależy samorządowi województwa.

Zatwierdzenie wielkopolskiego KT początkowo miało się znaleźć we wtorkowym porządku obrad rady ministrów razem z 13 innymi regionami. Ostatecznie w planie obrad uwzględniono dziewięć Kontraktów - wśród nich nie było wielkopolskiego dokumentu. We wtorek rząd przyjął siedem kontraktów; wcześniej zatwierdzono KT dla woj. podlaskiego i śląskiego.

Jak powiedział marszałek wielkopolski Marek Woźniak, nie domagał się szybkiego wprowadzenia KT województwa pod obrady. "Zgłaszaliśmy uwagi, co do treści Kontraktu i czekamy na odpowiedź rządu, czy te uwagi mogą być uwzględnione. Chcieliśmy, aby finansowanie budowy Ośrodka Protonoterapii było po stronie rządu, a nie naszej" - poinformował Woźniak. Ośrodek ma kosztować ok. 330 mln zł i zajmie się nowatorską metodą leczenia nowotworów.

Czytaj też:  Miliardy na inwestycje w regionach w Kontraktach Terytorialnych

Drugą kwestią sporną jest powstanie wielkopolskiej części drogi ekspresowej S11. Trasa znalazła się na liście warunkowej. "Zdecydowanie domagałem się, aby przynajmniej część S11, w przebiegu od Kórnika w stronę południowej Wielkopolski, wpisano na listę podstawową. Ta lista jest pewniejsza, jeśli chodzi o finansowanie" - poinformował marszałek.

Droga krajowa 11 przecina region z południa na północ i jest określana jako kręgosłup komunikacyjny Wielkopolski. Trasa tylko w kilku fragmentach ma standard drogi ekspresowej. Wybudowano niewielką część S11 z Poznania do Kórnika, a na ukończeniu jest powstająca w ciągu tej trasy Zachodnia Obwodnica Poznania. W październiku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę drugiego etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego i wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie obwodnicy Jarocina.

Czytaj: 14 Kontraktów Terytorialnych do zatwierdzenia

Region najwięcej funduszy w KT chce zdobyć na transport. W planach jest dokończenie drogi ekspresowej S5, modernizacji linii kolejowej E59 łączącej Szczecin, Poznań i Wrocław oraz przebudowa zdegradowanej trasy kolejowej Poznań-Piła. Kwestie zdrowia, kultury i turystyki nie były brane pod uwagę w rozmowach z rządem ze względu na negocjacje trwające z Komisją Europejską.

KT jest powiązany z unijnymi programami operacyjnymi; zarówno regionalnymi i krajowymi, co do których cały czas trwają rozmowy z Komisją. "Nie ma się co spieszyć, bo i tak KT nie będzie funkcjonował bez wynegocjowanych programów" - przyznał Woźniak.

Kontrakt, przez cały okres funkcjonowania, ma podlegać modyfikacjom. Dzięki temu pieniądze będą mogły być przesuwane z poszczególnych dziedzin, tak aby jak najlepiej wykorzystać unijne środki.

Marszałek wielkopolski zapowiada, że jeśli rząd nie uwzględni postulatów samorządu, to rozmowy o kształcie KT będą nadal prowadzone - dokument, prędzej czy później musi zostać przyjęty.

Projekty z Kontraktu Terytorialnego będą mogły być dofinansowane z ogólnopolskich programów unijnych, ze środków budżetu państwa oraz w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, jeśli będzie zamiar realizacji określonego projektu w trybie pozakonkursowym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE