PARTNER PORTALU
  • BGK

Budowa drogi S11 jedną z kwestii spornych Kontraktu Terytorialnego

  • PAP    5 listopada 2014 - 09:36
Budowa drogi S11 jedną z kwestii spornych Kontraktu Terytorialnego

Budowa drogi ekspresowej S11 i Ośrodka Protonoterapii - to jedne z kwestii spornych Kontraktu Terytorialnego, który negocjowany jest między rządem a władzami województwa wielkopolskiego. Region najwięcej funduszy chce przeznaczyć na transport.




Kontrakt Terytorialny (KT) to umowa pomiędzy rządem a samorządem, określająca inwestycje istotne dla rozwoju kraju i województwa. Wielkopolska zaproponowała do KT sto projektów, których szacunkowa wartość przekroczyła 17,4 mld zł. Kwota ta jest jednak niedoszacowana - nie wiadomo, ile miałaby kosztować budowa drogi ekspresowej S11, na której bardzo zależy samorządowi województwa.

Zatwierdzenie wielkopolskiego KT początkowo miało się znaleźć we wtorkowym porządku obrad rady ministrów razem z 13 innymi regionami. Ostatecznie w planie obrad uwzględniono dziewięć Kontraktów - wśród nich nie było wielkopolskiego dokumentu. We wtorek rząd przyjął siedem kontraktów; wcześniej zatwierdzono KT dla woj. podlaskiego i śląskiego.

Jak powiedział marszałek wielkopolski Marek Woźniak, nie domagał się szybkiego wprowadzenia KT województwa pod obrady. "Zgłaszaliśmy uwagi, co do treści Kontraktu i czekamy na odpowiedź rządu, czy te uwagi mogą być uwzględnione. Chcieliśmy, aby finansowanie budowy Ośrodka Protonoterapii było po stronie rządu, a nie naszej" - poinformował Woźniak. Ośrodek ma kosztować ok. 330 mln zł i zajmie się nowatorską metodą leczenia nowotworów.

Czytaj też:  Miliardy na inwestycje w regionach w Kontraktach Terytorialnych

Drugą kwestią sporną jest powstanie wielkopolskiej części drogi ekspresowej S11. Trasa znalazła się na liście warunkowej. "Zdecydowanie domagałem się, aby przynajmniej część S11, w przebiegu od Kórnika w stronę południowej Wielkopolski, wpisano na listę podstawową. Ta lista jest pewniejsza, jeśli chodzi o finansowanie" - poinformował marszałek.

Droga krajowa 11 przecina region z południa na północ i jest określana jako kręgosłup komunikacyjny Wielkopolski. Trasa tylko w kilku fragmentach ma standard drogi ekspresowej. Wybudowano niewielką część S11 z Poznania do Kórnika, a na ukończeniu jest powstająca w ciągu tej trasy Zachodnia Obwodnica Poznania. W październiku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę drugiego etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego i wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie obwodnicy Jarocina.

Czytaj: 14 Kontraktów Terytorialnych do zatwierdzenia

Region najwięcej funduszy w KT chce zdobyć na transport. W planach jest dokończenie drogi ekspresowej S5, modernizacji linii kolejowej E59 łączącej Szczecin, Poznań i Wrocław oraz przebudowa zdegradowanej trasy kolejowej Poznań-Piła. Kwestie zdrowia, kultury i turystyki nie były brane pod uwagę w rozmowach z rządem ze względu na negocjacje trwające z Komisją Europejską.

KT jest powiązany z unijnymi programami operacyjnymi; zarówno regionalnymi i krajowymi, co do których cały czas trwają rozmowy z Komisją. "Nie ma się co spieszyć, bo i tak KT nie będzie funkcjonował bez wynegocjowanych programów" - przyznał Woźniak.

Kontrakt, przez cały okres funkcjonowania, ma podlegać modyfikacjom. Dzięki temu pieniądze będą mogły być przesuwane z poszczególnych dziedzin, tak aby jak najlepiej wykorzystać unijne środki.

Marszałek wielkopolski zapowiada, że jeśli rząd nie uwzględni postulatów samorządu, to rozmowy o kształcie KT będą nadal prowadzone - dokument, prędzej czy później musi zostać przyjęty.

Projekty z Kontraktu Terytorialnego będą mogły być dofinansowane z ogólnopolskich programów unijnych, ze środków budżetu państwa oraz w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, jeśli będzie zamiar realizacji określonego projektu w trybie pozakonkursowym.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.