PARTNER PORTALU
  • BGK

Chorzów pozyskał dotację na zarządzanie ruchem i transport rowerowy

  • PAP/PSZ    22 listopada 2017 - 13:45
Chorzów pozyskał dotację na zarządzanie ruchem i transport rowerowy
Fragment chorzowskiego rynku (fot. Shutterstock)

W przyszłym roku Chorzów chce rozpocząć budowę liniowego system zarządzania ruchem, a także infrastruktury mającej stworzyć spójny system transportu rowerowego. W środę 22 listopada miasto podpisało umowę o unijnej dotacji do przedsięwzięcia.




• Chorzów chce wprowadzić odpowiednią koordynację sygnalizacji świetlnych oraz system informacji dla kierowców.

• Rowerowa część przedsięwzięcia ma zmierzać do utworzenia spójnego systemu wykorzystania tego środka transportu.

• Na terenie całego miasta - w korelacji z drogami rowerowymi - ma powstać sieć 46 wypożyczalni, każda z 10 rowerami.

Chodzi o projekt "Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Miasto wystartowało z nim w konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego dotyczącym transportu niskoemisyjnego w miastach. Projekt oszacowany na 38 mln zł, otrzyma z RPO 32 mln zł.

Całe przedsięwzięcie obejmuje zakończoną już w ub. roku budowę autobusowo-tramwajowego centrum przesiadkowego w rynku, a także wdrożenie liniowego systemu zarządzania ruchem - tzw. zielona fala czy elektroniczne tablice informacyjne i planowane inwestycje rowerowe.

Jak poinformował podczas środowego podpisania umowy na unijne dofinansowanie prezydent Chorzowa Andrzej Kotala, realizacja jeszcze niegotowych elementów projektu planowana jest na lata 2018-2019.

Marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa zwrócił uwagę na kompleksowość chorzowskiego przedsięwzięcia. Choć obejmuje one różne elementy, wszystkie koncentrują się na infrastrukturze wspomagającej transport publiczny, w tym rowerowy.

"Rowery są elementem transportu publicznego - to w kontekście smogu, zanieczyszczenia powietrza bardzo ważne. Jestem przekonany, że mieszkańcy będą z nich korzystać, że będzie potrzeba dobudowywania kolejnych parkingów rowerowych" - mówił, chwaląc władze miasta w tym zakresie za "odważną decyzję".

"To też pokazuje, jak środki europejskie służą społeczeństwu, służą ludziom. Bo to wszystko będzie dla mieszkańców, którym - dzięki środkom europejskim - łatwiej będzie dotrzeć do pracy, do szkoły, na zakupy, przemieszczać się w sposób bardziej skoordynowany" - zaznaczył marszałek woj. śląskiego.

Jak przekazał dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów (MZUiM) w Chorzowie Piotr Wojtala, instytucja ta w grudniu br. chciałaby otworzyć oferty w trwającym przetargu na budowę liniowego systemu zarządzania ruchem ulicznym (dotąd w postępowaniu spłynęło ponad 350 pytań).

Wojtala wyjaśnił, że określenie "liniowy" wiąże się z wyodrębnieniem głównych ciągów komunikacyjnych w mieście, na których występują dziś różne problemy i które można usprawnić - przede wszystkim poprzez odpowiednią koordynację sygnalizacji świetlnych oraz system informacji dla kierowców.

Wybrane pod tym kątem ciągi to: ul. Katowicka (od Katowic do Bytomia), ul. Katowicka wraz z ul. 3 Maja (od Katowic po Świętochłowice) oraz trasa od Chorzowa Batorego do centrum (z dwoma wariantami: przez ul. Armii Krajowej i Dąbrowskiego oraz BOWiD i Hajducką).

Celem będzie maksymalne upłynnienie tam ruchu (w miarę możliwości poprzez tzw. zielone fale), a także pomoc kierowcom. Ich informowaniu będą służyły tablice zmiennej treści oraz aplikacja mobilna (jedną z funkcji ma być też informacja parkingowa). Możliwość priorytetowego przejazdu przez skrzyżowania mają uzyskać pojazdy komunikacji miejskiej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.