Co w ramach współdziałania zbudują w Ciechanowie?

W ramach ciechanowskiej współpracy terytorialnej zaplanowano m.in. centrum logistyczne wraz z drogowo-kolejowym węzłem przesiadkowym w rejonie dworca PKP w Ciechanowie, węzeł przesiadkowy w Mławie, centrum przesiadkowe w Płońsku oraz kilkanaście inwestycji drogowych, w tym połączonych z siecią TENT-T.

W mazowieckim trwają ostatnie prace nad kształtem Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT) . Marszałek województwa Adam Struzik  spotkał się z samorządowcami z subregionu ciechanowskiego. – Ciechanowski RIT jest dobrze przygotowany, a co najważniejsze – samorządy potrafią z sobą współpracować – ocenia marszałek.

Regionalny Instrument Terytorialny (RIT) jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-20. To nowe, autorskie podejście samorządu województwa do wykorzystania środków unijnych.

Czytaj: Kolejne miasto z darmową komunikacją

 – Chodzi o to, by planować inwestycje, przekraczając granice poszczególnych samorządów. Są takie dziedziny, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa – np. przy projektach drogowych przebiegających przez kilka gmin. Cel jest prosty – aby środki unijne jak najlepiej wpłynęły na rozwój terenu. Jestem pewien, że ciechanowskie samorządy, ale przede wszystkim sami mieszkańcy wiele na tym zyskają – mówi Struzik.

Czytaj: Deszcz pieniędzy na tramwaje

Środki w ramach RIT dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą minimum 6 proc. całej kwoty przyznanej województwu na RPO WM 2014-20 (czyli co najmniej 130 mln euro). Poza RIT-em o wsparcie z UE będzie można się ubiegać jak dotychczas – w ramach otwartych konkursów.

Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto. W tym przypadku władze Ciechanowa wraz z partnerami (władzami powiatów z tego subregionu) wypracowały propozycję projektu wiodącego.

Dotyczy on poprawy spójności komunikacyjnej subregionu. W ramach ciechanowskiego RIT-u zaplanowano m.in. centrum logistyczne wraz z drogowo-kolejowym węzłem przesiadkowym w rejonie dworca PKP w Ciechanowie,  węzeł przesiadkowy w Mławie, centrum przesiadkowe w Płońsku oraz kilkanaście inwestycji drogowych, w tym połączonych z siecią TENT-T.

W ramach planu działań RIT dla subregionu ciechanowskiego zgłoszono jeden duży zintegrowany projekt wiodący, w ramach którego mieści się dziesięć przedsięwzięć. Łącznie wstępną pozytywną ocenę przeszło (wraz z projektami tzw. warunkowymi) ok. 80 proc. inwestycji.
 
– Cieszę się, że polityka miejska UE przekłada się na priorytety mazowieckiego RPO. RIT-y, jako instrument wspomagający rozwój miast subregionalnych i ich otoczenia, świadczą o przemyślanym podejściu władz samorządu województwa do zrównoważonego rozwoju Mazowsza – dodaje prezydent Ciechanowa Waldemar Wardziński.

Zwraca również uwagę na praktyczny wymiar planowanych inwestycji – Mam nadzieję, że dostaniemy dofinansowanie w ramach RIT, a mieszkańcy Ciechanowa zyskają nowoczesne centrum przesiadkowe przy dworcu PKP, z parkingami dla różnego typu pojazdów i ścieżkami rowerowymi oraz nową drogę, która bezpośrednio, biegnąc po obrzeżach miasta, połączy ul. Kasprzaka z Pułtuską – dodaje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.