Cztery śluzy na Kanale Gliwickim czekają na odnowienie

Finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt o wartości 50,5 mln zł (przy wsparciu z UE na poziomie 40,8 mln zł) zakładał pierwotnie jego przeprowadzenie w latach 2016-2017. Aneks wydłużył termin tzw. kwalifikowania wydatków do końca 2018 r. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych to 48,7 mln zł.
Cztery śluzy na Kanale Gliwickim czekają na odnowienie
Kanał przez lata powojennej eksploatacji uległ dekapitalizacji (fot.PTWP)

• Cztery z sześciu śluz Kanału Gliwickiego oczekują na dokończenie lub przeprowadzenie planowanych modernizacji. W przypadku trzech z nich trwają procedury przetargowe.

• Sytuacja czwartej jest analizowana, bo rozwiązano umowę z wykonawcą.

• Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacja śluz obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży i przepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi. 

 

Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.

Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m). Każda z tych śluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.

Kanał przez lata powojennej eksploatacji uległ dekapitalizacji. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica.

Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r. Równolegle przedstawiciele zarządzającego tą drogą wodną Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW) koordynowali modernizacje śluz w Łabędach i Dzierżnie. Umowy z wybranym w 2012 r. wykonawcą prac w tych obiektach, spółką Navimor-Invest, zostały jednak wypowiedziane - dla Łabęd z końcem marca 2016 r., a dla Dzierżna - 23 czerwca br.

Jak poinformowała rzeczniczka gliwickiego RZGW Linda Hofman, prace na śluzie Łabędy będą kontynuowane po zakończeniu procedury wyboru wykonawcy na dokończenie robót, która właśnie trwa, a na śluzie Dzierżno - po wykonaniu inwentaryzacji i wyborze najkorzystniejszego wariantu realizacji.

Hofman zapewniła, że finansowanie obu inwestycji jest zapewnione i ich realizacja nie jest zagrożona. W kwietniu br. aneksowano bowiem umowę ws. dofinansującego je projektu: "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej (Etap I - PAP). Faza II".

Finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt o wartości 50,5 mln zł (przy wsparciu z UE na poziomie 40,8 mln zł) zakładał pierwotnie jego przeprowadzenie w latach 2016-2017. Aneks wydłużył termin tzw. kwalifikowania wydatków do końca 2018 r. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych to 48,7 mln zł.

Środkami POIiŚ finansowany jest też kolejny projekt: "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej - etap II". Na podstawie umowy z grudnia ub. roku zapewnia on - przy wartości 110,1 mln zł - 93,6 mln zł dofinansowania z UE na przewidziane do 2020 r. remonty śluz Nowa Wieś oraz Sławięcice.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE