Czy będziemy mieć nowe unijne gwiazdy?

Wsparcie młodych przedsiębiorców, rozwój systemu komunikacji publicznej w Kielcach oraz stworzenie ekologicznego transportu miejskiego w Gdyni to polskie projekty, które znalazły się w finale konkursu Komisji Europejskiej RegioStars 2014.
Czy będziemy mieć nowe unijne gwiazdy?

Wyróżnia się w nim innowacyjne i oryginalne przedsięwzięcia, którą mogą stać się wzorem dla innych europejskich regionów.

Projekty zakwalifikowane do finału są realizowane w regionach i miastach 17 krajów UE: Belgii, Czech, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Niemiec, Polski, Portugalii, Rumunii, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.

- Tych 19 projektów wybranych przez jury do udziału w finale doskonale pokazuje, jak w praktyce działa polityka regionalna - uważa unijny komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn.

Według niego, są one przykładem tego, jak skuteczne mogą być działania podejmowane w terenie i dowodzą, że dzięki kreatywnemu i dynamicznemu podejściu do korzystania z unijnych funduszy w regionach Europy można pobudzać wzrost gospodarczy i tworzyć nowe miejsca pracy.

- I o to właśnie chodzi w strategii Europa 2020, aby poszukiwać nowych rozwiązań problemów, z którymi równocześnie borykają się różne regiony, takich jak bezrobocie wśród młodzieży, zanieczyszczenie i zmiany klimatu, jakość życia w miastach oraz brak perspektyw rozwoju dla małych przedsiębiorstw. Jakość projektów, które w tym roku weszły do finału, zrobiła na mnie duże wrażenie. Na pewno będą one źródłem inspiracji dla innych projektów w całej Europie. W ostatecznym rozrachunku to właśnie od tego rodzaju projektów zależy sukces polityki regionalnej oraz podejmowanych w jej ramach dalszych inwestycji w rozwój gospodarczy - tłumaczy Johannes Hahn.

8 października, podczas dni otwartych odbywających się w ramach Europejskiego Tygodnia Regionów i Miast, projekty zostaną zaprezentowane jury, któremu przewodzić będzie były przewodniczący Komitetu Regionów Luc Van den Brande.

Spośród 80 zgłoszonych przez regiony Unii Europejskiej projektów, jury wybiera 19 najlepszych, kierując się czterema wskaźnikami: innowacyjność, wpływ na gospodarkę i społeczeństwo, zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz współpracy partnerskiej.

O tym, czy polskie projekty znajdą się wśród laureatów konkursu, przekonamy się 31 marca 2014 r. podczas uroczystości wręczenie nagród, która odbędzie się w Brukseli.

Nagrody przyznawane są w czterech kategoriach: inteligentny wzrost gospodarczy - innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach, zrównoważony wzrost gospodarczy - ekologiczny wzrost i zatrudnienie dzięki biogospodarce, wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu - tworzenie miejsc pracy dla młodego pokolenia, CityStar - inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju.

O miano najlepszego projektu wspierającego konkurencyjność i rozwój MŚP walczy przedsięwzięcie „Polska Przedsiębiorcza", finansowane z programu innowacyjna gospodarka, wspierające start-upy.

Do kategorii związanej z inwestycjami w transport publiczny zakwalifikowały się dwa projekty: rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitalnym (dotacja z programu rozwój Polski wschodniej wyniosła ok. 233,5 mln zł) oraz rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta (środki z regionalnego programu operacyjnego w wysokości blisko 55 mln zł).

Zeszłorocznym laureatem konkursu jest współfinasowany z Europejskiego Funduszu Społecznego warmińsko-mazurski projekt Indywidualne Ścieżki Zatrudnienia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.