Dofinansowanie II etapu modernizacji śluz na Kanale Gliwickim

Umowę dofinansowania kolejnego, wartego 110 mln zł, projektu modernizacji śluz na Kanale Gliwickim podpisali przedstawiciele zarządzającego drogą wodną Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Dofinansowanie II etapu modernizacji śluz na Kanale Gliwickim
Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego (fot.wikipedia.org/Jaroslav Kubec)

Jak poinformowała rzeczniczka gliwickiego RZGW Linda Hofman, umowa ta zakłada dofinansowanie remontów dwóch nieodnowionych dotąd śluz: Sławięcice i Nowa Wieś na terenie Kędzierzyna-Koźla (Opolskie) - w ramach projektu "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - etap II".

Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.

Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m). Każda z tych śluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.

Kanał przez lata uległ dekapitalizacji. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica.

Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r. Nadal trwają jeszcze prace w Łabędach i Dzierżnie.

Ich finansowanie zapewnia obecnie projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko "Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej. Faza II" o wartości 50,5 mln zł (przy wsparciu z UE na poziomie 40,8 mln zł) i latach realizacji 2016-2017.

Według informacji Hofman to jeszcze część pierwszego etapu przedsięwzięcia "Modernizacji śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice".

Podpisana w CUPT umowa dotyczy natomiast kolejnego projektu będącego częścią etapu drugiego. Projekt ten ma wartość ok. 110 mln zł brutto, przewidziane dofinansowanie na poziomie 85 proc. i perspektywę realizacji do 2020 r. Przetargi planowane są na pierwszą połowę 2016 r.

Według prowadzonej przez wrocławski RZGW strony internetowej Programu dla Odry, którego częścią są zadania "Modernizacji śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice", już w latach 2012-2013 na śluzie Sławięcice prowadzono "roboty budowlano-montażowe".

"W 2014 r. wykonano roboty przygotowawcze dla modernizacji komory południowej obiektu śluza Sławięcice, polegające na przebudowie awanportu górnego i dolnego śluzy oraz zakończono prace przygotowawcze dla modernizacji śluzy Nowa Wieś, polegające na modernizacji kierownic i cypla awanportu górnego" - wskazuje strona Programu dla Odry.

Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacja śluz Kanału Gliwickiego obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży i przepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi. Remontowane są budynki techniczne i sterownie śluz. Część wrót, zasuw śluz i instalacji jest wymieniana, odtwarzane są też zasuwy międzykomorowe, umożliwiające oszczędność wody.

Gliwicki RZGW remontuje obiekty Kanału Gliwickiego w sposób kompleksowy. Organizuje jednak prace w taki sposób, aby nie uniemożliwiać żeglugi. Umożliwia to fakt, że wszystkie śluzy kanału są bliźniacze. Kiedy roboty prowadzone są w jednej komorze, barki i statki korzystają z drugiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE