Ełk, Krosno i Chełm walczą o lotniska

Budowę i modernizację lotnisk lub utworzenie oferty dla przemysłu lotniczego zakłada program „Odlotowej Polski Wschodniej”, w którym partnerami zostały trzy miasta Ełk, Krosno i Chełm.
Ełk, Krosno i Chełm walczą o lotniska

Samorządy otrzymały właśnie pieniądze na opracowanie strategii tych działań. Dofinansowanie z Unii Europejskiej do opracowania dokumentacji wynosi 1,7 mln zł. Całkowita wartość projektu to 1,89 mln zł. Resztę dołożą trzej partnerzy.

Czytaj też: Odlotowa Polska Wschodnia

Każde z miast (liczą po 50 tys. mieszkańców) uczestniczących w programie „Odlotowej Polski Wschodniej” chce zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną, turystyczną i naukową.

Ełk leżący na Mazurach chce mieć lotnisko. Samorząd zakłada, że trawiaste lotnisko, którego koszt budowy szacuje się na 200-300 tys. zł mogłoby powstać do 2015 roku. Znane są już ewentualne lokalizacje: miejscowości Chełchy albo Sędki.

„Jedną z barier rozwoju gospodarczym jest brak infrastruktury komunikacyjnej, autostrady, szybkiej kolei czy lotnisk i my chcemy te bariery przełamywać” – powiedział prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz.

Zaznaczył, że inwestorów, którzy szukają terenów czy sposobów na biznes w Polsce nie interesują walory przyrodnicze, takie jak jeziora czy lasy, ale infrastruktura pozwalająca szybko dotrzeć do celu, wobec tego budowa małych lotnisk ma być sposobem na przyciągnięcie inwestorów.

W następnych latach Ełk chce pobudować większe lotnisko, przyjmujące samoloty z kilkudziesięcioma pasażerami na pokładzie.

Krosno chce rozbudować i zmodernizować lokalne lotnisko, które funkcjonuje od lat 80. XX wieku. Jak poinformowała rzeczniczka urzędu miasta w Krośnie Joanna Sowa, obecne lotnisko trawiaste służy celom szkoleniowym, treningowym i rekreacyjnym. Projekt modernizacji zakłada budowę utwardzonej drogi startowej o długości 1100 m i szerokości 30 m wraz z drogami kołowania, płytami postojowymi dla samolotów, niezbędnym sprzętem nawigacyjnym i oświetleniem a także budowę ogrodzenia lotniska z drogą patrolową oraz nadbudowę dodatkowej kondygnacji istniejącej wieży kontroli lotów.

Jak podkreśliła Sowa, zmodernizowane lotnisko będzie służyło m.in. jako zaplecze dla firm branży lotniczej bowiem Krosno jest znaczącym ośrodkiem produkcji samolotów ultralekkich oraz części lotniczych, posiada także tereny bezpośrednio przylegające do lotniska objęte Specjalną Strefą Ekonomiczną Euro-Park Mielec, przeznaczone dla nowych inwestorów branży lotniczej. Lotnisko, którego budowa rozpocznie się prawdopodobnie w 2013 roku ma być także bazą dla rozwoju komunikacji pasażerskiej, np. air-taxi.

Koszt modernizacji lotniska w Krośnie to 93,5 mln zł, z czego unijne maksymalne dofinansowanie ma wynieść 46 mln zł.

Z kolei Chełm chce opracować ekspertyzę dotyczącą swego potencjału społeczno-gospodarczego i stać się ośrodkiem atrakcyjnym dla branży lotniczej. Jak podkreślił zastępca dyrektora wydziału rozwoju, promocji i współpracy z zagranicą, Marcin Grela miasto chce opracować ofertę inwestycyjną dla podmiotów z branży lotniczej. Chełm zorganizuje także konferencję nt. potencjału inwestycyjnego miast lotniczych Polski Wschodniej. Uczestnicy spotkania mają ocenić te możliwości rozwoju. Zaproszeni zostaną reprezentanci nauki i biznesu. Przedstawiciele ośrodków akademickich będą mieli okazję spotkać się z przedsiębiorcami i nawiązać z nimi współpracę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE