Gliwce rozbudowują system zarządzania ruchem w ramach ZIT

• Poprawę płynności ruchu pojazdów oraz pierwszeństwo m.in. dla autobusów komunikacji miejskiej - przewiduje projekt rozbudowy systemu zarządzania ruchem w Gliwicach do 2018 r.
• Dzięki niemu m.in. będzie można szybciej poruszać się komunikacją miejską, a samochody wjeżdżające do miasta będą ważone.
Gliwce rozbudowują system zarządzania ruchem w ramach ZIT
(fot.gliwice.eu/ I.Jasnowska)

Przedsięwzięcie warte jest ok. 30 mln zł. Miasto Gliwice uzyskało 85 proc. unijnego dofinansowania w konkursie projektów dotyczących niskoemisyjnego transportu miejskiego - w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-20.

Pieniądze pozwolą rozbudować system obejmujący sygnalizację świetlną na ponad 60 skrzyżowaniach, powstały w latach 2011-13 za ok. 35,5 mln zł. Na tamten projekt miasto też zdobyło środki unijne. Powstały wówczas system był unikalny w Polsce, pozwolił bowiem reagować na aktualne warunki ruchu.

Zielona fala i przywileje dla komunikacji miejskiej

Działający w dużej mierze automatycznie system w miarę możliwości tworzy np. zieloną falę. Aby było to możliwe, ponad 60 głównych skrzyżowań w mieście wyposażono w obrotowe kamery obserwujące ruch, a także kilka kamer do tzw. wideodetekcji, czyli liczenia przejeżdżających pojazdów.

Wszystkie elementy systemu połączono światłowodami oraz bezprzewodowo z centrum sterowania ruchem, które powstało od podstaw w siedzibie zarządu dróg miejskich. Rozwiązanie umożliwiło m.in. nadanie priorytetu przejazdu przez skrzyżowania ze światłami 18 autobusom obsługującym linię A4, która zastąpiła zlikwidowane kilka lat temu tramwaje.

Według informacji rzeczniczki Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach Jadwigi Jagiełło-Stiborskiej rozbudowa systemu pozwoli m.in. nadawać podobny priorytet ok. 150 autobusom komunikacji publicznej, a także bezwzględny priorytet pojazdom uprzywilejowanym, czyli policji, pogotowiu i straży pożarnej.

Rozbudowana zostanie też część systemu - tablice zmiennej treści, na których pojawiają się m.in. informacje o objazdach. Takie tablice znajdą się na kolejnych skrzyżowaniach. Powstaną też punkty pomiaru ruchu dostarczające danych o jego natężeniu w poszczególnych miejscach. Wyświetlane będą również informacje o utrudnieniach na drogach.

Monitoring ulic pozwoli automatycznie rozpoznawać zdarzenia drogowe. Obecnie obraz rejestrowany przez kamery trafia do centrum sterowania ruchem, gdzie analizują go specjaliści i w razie potrzeby reagują. Teraz oprogramowanie ma wyodrębniać sytuacje drogowe mające wpływ na bezpieczeństwo kierowców i pieszych, automatycznie informując o nich operatorów. Dzięki temu informacja o konieczności interwencji ma trafiać do służb szybciej.

Preselekcja samochodów

Kolejną innowacją ma być wprowadzenie systemu wagowej preselekcji pojazdów. Samochody przejeżdżające przez poszczególne punkty zostaną zważone, a dane zapisane w systemie, który wskaże pojazdy o przekroczonej masie dopuszczalnej. W planach jest również budowa stacji do ładowania samochodów z napędem elektrycznym.

Władze Gliwic argumentują, że decyzja o rozbudowie systemu detekcji i modernizacji sygnalizacji świetlnych zapadła w związku z dynamicznym rozwojem miasta i rosnącym ruchem lokalnym. Gliwicki samorząd chwali się, że jest jedynym w kraju, który ma system zarządzania ruchem obejmujący wszystkie sygnalizacje świetlne w mieście.

Przedstawiciele samorządu przekonują, że dzięki modernizacji sygnalizacji świetlnych i rozbudowie systemu detekcji, miasto staje się bardziej ekologiczne. Ledowe oświetlenie, płynny ruch pojazdów i ograniczenie czasu stania w korkach, wpływają bowiem na poprawę środowiska. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE