Infrastruktura i środowisko nabierają przyspieszenia

Co łączy odcinek drogi ekspresowej S7 Grójec-Białobrzegi z muzeum Fryderyka Chopina? Powstały dzięki programowi „Infrastruktura i środowisko”.

Fundusze programu, największego w historii Unii Europejskiej, wspierają środowisko, transport, energetykę, kulturę, ochronę zdrowia i szkolnictwo wyższe. W dwa lata od jego uruchomienia wpłynęły projekty na inwestycje przekraczające 66 proc. dostępnych pieniędzy (27,9 mld euro). Chętnych ubiegających się o dotacje w sektorach szkolnictwa wyższego, zdrowia i kultury było więcej niż pieniędzy.

Jak informuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, do połowy marca tego roku podpisano prawie 600 umów o dofinansowanie projektów wartych ponad 40 mld zł, z czego ponad 25 mld zł pochodzi z UE. Stanowi to ponad 22 proc. z przyznanej Polsce w ramach programu puli pieniędzy. Zatwierdzanie do realizacji nowych projektów nabrało przyspieszenia. W porównaniu z marcem zeszłego roku liczba nowych umów wzrosła niemal 40-krotnie, a wartość zakontraktowanego wsparcia ponad 33 razy.

Korzystający z programu wydali dotąd ok. 6 mld zł. Najwięcej, ok. 4 mld zł, wykorzystała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na budowę autostrad i dróg ekspresowych.

Do końca roku 2010 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego planuje przedłożenie do Komisji Europejskiej wydatków kwalifikowanych ponad 12 mld zł. Do końca 2015 r. trzeba wykorzystać wszystkie fundusze.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Zgadzam się w 100% z tym postem.

Antoni, 2010-04-06 14:00:30 odpowiedz

Prawda w oczy kole. Prawda jest taka, że to pani Grażyna Gęsicka gdy stała na czele resortu rozwoju regionalnego szybciej i spójniej wykorzystywała przyznane Polsce pieniądze. Gdy odchodziła z resortu po wyborach w XI 2007 r. na biurku leżały gotowe programy dotyczące ochrony przeciwpowodziowej i b...udowy zbiorników retencyjnych w południowej Polsce. Jednak obrażeni platformersi uznali, że nie jest to warte kontynuowania choć te projekty były już w dużym stopniu zaawansowane. Natomiast teraz Komisja Europejska delikatnie zwraca uwagę, że z wykorzystaniem funduszy nie jest najlepiej. Były gotowe projekty - trzeba było konsekwentnie je realizować Donku! A teraz masz ,,delikatne przypomnienia" z Brukseli. Taka jest gorzka prawda. rozwiń

inżynier żeglugi śródladowej, 2010-04-06 13:56:00 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE