Jak wykorzystano fundusze unijne na projekty transportowe?

  • wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • 23-09-2011
  • drukuj
Pretendujemy do miana kraju, który znajdzie się w czołówce najlepiej wykorzystujących środki unijne z budżetu 2007-2013.
Jak wykorzystano fundusze unijne na projekty transportowe?

Istnieje na to szansa w przypadku zagospodarowania dofinansowania inwestycji transportowych z PO Infrastruktura i Środowisko.

Na te projekty do wykorzystania w PIOŚ przeznaczonych jest 80,5 mld zł, tj. 70 proc. alokacji na cały ten program, przypomniała Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, otwierając konferencję „Nowy wymiar transportu w PIOŚ – wyzwania na przyszłość.” Dotychczas wykorzystaliśmy 64 proc. dostępnych środków, wliczając w to podpisaną umowę dofinansowania budowy drugiej linii metra w Warszawie.

Czytaj też: Unia da 2,77 mld zł na budowę metra

– Dobrze to rokuje realizacji zadań w nowej perspektywie finansowej, bowiem Polska może pozyskać nawet więcej środków – podkreśliła Bieńkowska.

Ze szczegółowej informacji wiceministra Adama Zdziebły wynika, że dotychczas polskie firmy i instytucje podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych 147 umów o dofinansowanie projektów transportowych, na łączną kwotę prawie 90 mld zł, z czego dofinansowanie UE stanowi 51,7 mld zł (64,2 proc. udostępnionej kwoty).

Na projekty drogowe zawarto 80 umów, a dofinansowanie z UE wynosi 40 mld zł, czyli 86 proc. środków POIŚ przyznanych budownictwo drogowe i zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wiceminister podkreślił, że budowane są wszystkie zaplanowane odcinki autostrad (430 km), podpisano również umowy budowy 676 km dróg ekspresowych i 211 km krajowych, w tym 14 obwodnic.

– Potencjał realizacyjny w sektorze drogowym jest tak ogromny, że dostępna alokacja UE nie jest wystarczająca – stwierdził Adam Zdziebło.

W sektorze infrastruktury kolejowej zawarto dotychczas 14 umów na kwotę 14 mld zł, w tym 6,7 mld zł zwróci w rozliczeniu UE. Jest to relatywnie niska alokacja, na poziomie 35 proc., ale zgodnie z informacjami PKP PLK, do końca roku sięgnie 50 proc.

Zadania inwestycyjne obejmują modernizację 315 km linii kolejowych (docelowo będzie to 600 km), a także dofinansowanie zakupu taboru, spośród których największym był kontrakt kupna 20 składów zespolonych Pendolino (2,5 mld zł). Będą one kursować na zmodernizowanej trasie E65 Gdynia-Warszawa oraz na trasie Warszawa-Katowice i Warszawa-Kraków.

W odpowiedzi na pytanie, na jakim etapie jest sprawa przekazania 4,8 mld zł z inwestycji kolejowych na inwestycje drogowe, minister Elżbieta Bieńkowska powiedziała, że resort przesłał w czerwcu do Brukseli pakiet zmian do uzgodnionych projektów inwestycyjnych, korzystających z dofinansowania UE.

Komisja Europejska powołała niezależną firmę, która ma ocenić, czy PLK jest w stanie zagospodarować do końca 2014 roku (okres rozliczeń) 4,8 mld zł. – Spodziewamy się, że decyzję KE poznamy w grudniu tego roku – stwierdziła minister Bieńkowska.

Jak podkreślono w dyskusji, w nowej perspektywie rozszerzy się z pewnością zakres inwestycji finansowanych z PIOŚ. Więcej środków niż obecnie przeznaczanych będzie na wdrażanie inteligentnych systemów transportowych, nowoczesne rozwiązania telepatyczne i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych.

Z programu IiŚ realizowane będą projekty transportowe, które sprzyjają środowisku, tj. z zakresu transportu morskiego, rzecznego oraz intermodalnego i komodalnego, a także miejskiego. Zgodnie z Białą księgą transportu, do 2050 roku wspierane będą też te rodzaje mobilności, które przyczyniać się będą do obniżania emisji gazów cieplarnianych i zmniejszania zużycia energii.

Dla osiągnięcia tych celów muszą być zatem rozwijane nowe wzorce transportu, pozwalające na przewożenie większej liczby towarów i pasażerów, ale z użyciem najwydajniejszych środków lub ich kombinacji.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE