PARTNER PORTALU
  • BGK

Katowice za dwa lata chcą mieć system zarządzania ruchem

  • PAP/JS    13 maja 2018 - 14:19
Katowice za dwa lata chcą mieć system zarządzania ruchem
Katowicki ITS ma także informować o aktualnej dostępności miejsc parkingowych, warunkach pogodowych (z ostrzeżeniami) i zawierać dane o wybranych obiektach zainteresowania (fot. pixabay.com)

W ciągu dwóch lat katowicki samorząd chce zbudować system zarządzania ruchem. W ostatnim tygodniu otrzymał na ten cel unijne dofinansowanie. Istniejąca koncepcja określiła już założenia systemu. Trasy, które obejmie system, mają zostać określone na etapie przetargu.




  • Wśród określonych w koncepcji funkcjonalności katowickiego systemu, które z punktu widzenia użytkownika mają być najistotniejsze, miasto będzie oczekiwało m.in. zapewnienia kierowcom informacji o warunkach ruchu, o zajętości miejsc parkingowych, o zalecanych objazdach.
  • System ma też informować o optymalnych trasach przejazdu, wraz z możliwością planowania podróży.
  • Zakładane jest wykorzystanie co najmniej kilku kanałów informacyjnych: portalu internetowego w wersjach strony www i mobilnej, radia (protokół RDS-TMC), telefonu (automatyczna informacja głosowa IVR - Interactive Voice Response).

Chodzi o unijny projekt Katowickiego Inteligentnego Systemu Zarządzania Transportem (ITS) o wartości 56,5 mln zł, o którego dofinansowaniu do 47,8 mln zł informował w ostatnich dniach urząd marszałkowski woj. śląskiego. Przyznano je w konkursie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) obecnego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dotyczącym rozwoju infrastruktury transportu niskoemisyjnego.

Realizacja projektu, który ma zostać ukończony do połowy 2020 r., ma rozpocząć się w trzecim kwartale tego roku. Przetarg na realizację w systemie "projektuj i wybuduj" powinien być ogłoszony w perspektywie 30 dni. Jak poinformowała rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, szczegóły związane np. z trasami, które obejmie ITS, określi dopiero przetarg. "W tej chwili mamy tylko koncepcję, na bazie której rozpocznie się projektowanie" - wyjaśniła Lipka.

Miasto podało dotąd, że katowicki ITS zostanie wdrożony "na wybranych ciągach ulic i skrzyżowaniach". System ma zapewniać m.in.: automatyczne sterowanie sygnalizacją (pod kątem płynności ruchu), informacje o zatorach ulicznych, priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach, możliwość kierowania pojazdów komunikacji publicznej na trasy alternatywne czy bieżące informowanie pasażerów o ruchu tramwajów i autobusów.

Wśród określonych w koncepcji funkcjonalności katowickiego systemu, które z punktu widzenia użytkownika mają być najistotniejsze, miasto będzie oczekiwało m.in. zapewnienia kierowcom informacji o warunkach ruchu, o zajętości miejsc parkingowych, o zalecanych objazdach i optymalnych trasach przejazdu, wraz z możliwością planowania podróży.

Informacja ta ma obejmować m.in. dane o bieżącym natężeniu ruchu (w postaci wskaźników, map, zdjęć z kamer, ostatnio zmierzonym czasie przejazdu pomiędzy określonymi punktami), o losowych i planowanych utrudnieniach (m.in. wypadki, awarie sygnalizacji, infrastruktury drogowej i technicznej, prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe) wraz z ostrzeżeniami.

Katowicki ITS ma także informować o aktualnej dostępności miejsc parkingowych, warunkach pogodowych (z ostrzeżeniami) i zawierać dane o wybranych obiektach zainteresowania (stacje paliw, stacje obsługi pojazdów, punkty kontroli prędkości, stacje ważenia pojazdów, posterunki policji i straży miejskiej, szpitale czy punkty opieki medycznej).

Zakładane jest wykorzystanie co najmniej kilku kanałów informacyjnych: portalu internetowego w wersjach strony www i mobilnej, radia (protokół RDS-TMC), telefonu (automatyczna informacja głosowa IVR - Interactive Voice Response), SMS - poprzez Katowicki Informacyjny Serwis SMS-owy czy drogowe tablice świetlne oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (wyłącznie w zakresie wiersza informacyjnego).





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.