Łódzkie: wsparcie UE dla włókiennictwa i przemysłu mody

Nowoczesny przemysł włókienniczy i branża mody uzyskają szczególne wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, w którym 800 mln euro przewidziano na rozwój przedsiębiorczości - poinformował w poniedziałek marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.

"Uruchamiamy unijne wsparcie ze szczególnym naciskiem na rozwój przedsiębiorczości opartej na tworzeniu miejsc pracy, produkcji i internacjonalizacji małych i średnich firm. 36 proc. RPO to pieniądze na wsparcie przedsiębiorczości - to ponad 800 mln euro" - podkreślił Stępień.

Jak wyjaśnił marszałek, regionalna strategia innowacji zakłada promowanie kluczowych branż i technologii, w których woj. łódzkie ma już potencjał, a które - m.in. poprzez zbliżenie środowiska naukowo-badawczego do przemysłu - ma być wzmacniane i rozwijane. W poniedziałek zainaugurowano cykl seminariów poświęconych strategicznym branżom w regionie. Pierwsze dotyczyło mody i włókiennictwa.

Kraje rozwinięte nie wycofały się z udziału w przemyśle tekstylnym

"Przemysł tekstylny, bazujący na modzie i nowoczesnym wzornictwie jest tradycyjnym dziedzictwem regionu łódzkiego. Ten przemysł przeżył wielkie załamanie na skutek zmiany systemowej. Dzisiejszym wyzwaniem jest wzrost jego innowacyjności" - podkreśliła prof. dr hab. Zofia Wysokińska, prorektor ds. współpracy z zagranicą Uniwersytetu Łódzkiego.

Zdaniem prof. Wysokińskiej, kraje wysoko rozwinięte, jak Francja, Włochy, Niemcy czy Wielka Brytania, nie wycofały się z udziału w przemyśle tekstylnym - pomimo wysokich kosztów pracy - lecz skoncentrowały się na rozwoju jego innowacyjności.

"Instytuty naukowo-badawcze we Francji tworzą obecnie idee innowacyjnych tkanin; to samo mamy w Japonii czy Szwajcarii. Te kraje mogą być dla nas wzorem, że bazując na tradycji i wdrażając nowoczesne technologie możemy w regionie łódzkim stworzyć sektor innowacyjnych tkanin, który dopiero potem będzie bazował na niższych kosztach pracy w Azji czy Afryce" - wyjaśniła.

Prorektor przytoczyła dane, z których wynika, że w roku 2008 Polska w światowym rankingu dotyczącym wzornictwa zajęła ósme miejsce. "Jesteśmy wśród takich liderów wzornictwa jak Włochy, Francja, Belgia, Wielka Brytania. Jesteśmy liderem sektorów kreatywnych, czyli tego co jest dzisiaj podstawą rozwoju wielu dziedzin" - dodała.

Według prezesa łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego Przemysława Andrzejaka, w poniedziałkowej konferencji wzięło udział ok. 300 przedstawicieli branży tekstyliów i mody, a także eksperci z kraju i zagranicy. W jego opinii spotkanie było dobrą okazją do wypracowania profesjonalnego podejścia w rozwoju przemysłu włókienniczego i odzieżowego.

"Mamy dużo wydarzeń modowych w regionie, ale nie są to warsztaty techniczne. Na obecnym spotkaniu dyskutujemy o +kuchni+ tej branży - o tym, jakie tkaniny produkować, kto będzie zdolny do ich produkcji i jak kreatorzy powinni odpowiadać na zapotrzebowanie rynkowe" - podkreślił.

Jak zaznaczył, w regionie działają już innowacyjne firmy o światowej renomie, m.in. produkujące tkaniny do kamizelek kuloodpornych, materiały wykorzystywane w żeglarstwie, odzieży sportowej czy zaawansowanej technologicznie bieliźnie. "Bela bardzo dobrej +typowej+ tkaniny może kosztować 5-10 tys. zł. Taka sama rolka materiału dla przemysłu zbrojeniowego osiąga cenę nawet miliona złotych" - wyjaśnił.

"Nie tylko materiały techniczne mogą odznaczać się innowacyjnością. Nie zapominajmy o tkaninach użytkowych - takich, jakie podziwiamy na rynku francuskim, belgijskim czy włoskim. Jeśli w tym kierunku rozwiniemy nasz region, mamy szansę być potentatem na rynku europejskim" - dodała prof. Wysokińska.

Każda z konferencji w ramach cyklu organizowanego przez Łódzką Agencję Rozwoju Regionalnego, Uniwersytet Łódzki i Łódzką Izbę Przemysłowo poświęconego procesowi wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji dla Woj. Łódzkiego LORIS 2030 będzie dotyczyć jednej ze strategicznych branż regionu. Po branży mody i tekstyliów omówione zostaną: budownictwo, farmacja i biotechnologia, energetyka, rolnictwo oraz IT.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE