PARTNER PORTALU
  • BGK

Modernizacja Rail Baltica u nas po 2013 r.

  • PAP    27 czerwca 2012 - 09:03

Modernizacja międzynarodowej linii kolejowej E75, na odcinku Białystok-Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach, będzie realizowana w nowej perspektywie finansowej UE - poinformował inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.




Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku wydała właśnie dla tej inwestycji decyzję środowiskową. Chodzi o fragment międzynarodowej trasy Rail Baltica, z Warszawy do Tallina, Rygi i Kowna.

Rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Maciej Dutkiewicz poinformował, że wydanie decyzji środowiskowej to "kamień milowy" w przygotowaniach do tej inwestycji, które będą kontynuowane. Inwestor może teraz uzyskiwać kolejne ważne dokumenty, m.in. decyzję lokalizacyjną oraz pozwolenie na budowę i pracować nad przygotowaniem inwestycji tak, by można było ją realizować po 2013 r. Kiedy dokładnie, na razie nie wiadomo.

Zgodnie z decyzją środowiskową, w północno-wschodniej Polsce Rail Baltica ma biec z Białegostoku przez Ełk i Olecko (warmińsko-mazurskie) do Suwałk i granicy państwa z Litwą w Trakiszkach. Na taki wariant, jako najlepszy z punktu widzenia ochrony przyrody, wskazały przeprowadzone analizy. Uznano, że tak przebiegająca inwestycja w mniejszym stopniu niż w przypadku wariantu alternatywnego (Białystok-Sokółka-Augustów-Suwałki-Trakiszki) przetnie obszary Natura 2000, parki narodowe i krajobrazowe oraz korytarze ekologiczne.

Przeprowadzona analiza wykazała również, że wybrany wariant "w większym stopniu usprawni komunikację w ruchu pasażerskim i towarowym", niż w razie innego przebiegu.

Szef Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku Lech Magrel podkreśla, że celem tej "strategicznej inwestycji dotyczącej infrastruktury kolejowej w regionie jest dostosowanie jej do nowoczesnych wymogów kolei europejskiej". "To kolejny krok, aby jednocześnie chronić przyrodę i przyczynić się do rozwoju Podlasia jako nowoczesnego regionu Europy" - podkreśla Magrel.

Jak podała RDOŚ, PKP PLK chce gruntownie przebudować już istniejącą linię kolejową i budować około 200 km nowej, dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej, po której pociągi pasażerskie będą się mogły poruszać z prędkością 160 km/h, a pociągi towarowe - z prędkością 120 km/h.

Na trasie ma także powstać kilkadziesiąt przejść dla zwierząt, tory mają być zabezpieczone przed wtargnięciem na nie zwierząt. Przewidziano również ekrany akustyczne i inne urządzenia redukujące poziom drgań i hałasu.

Wszystkie szczegółowe kwestie środowiskowe zostaną jeszcze doprecyzowane i określone w ponownej ocenie wpływu inwestycji na środowisko, która zostanie przeprowadzona na etapie uzyskiwania przez inwestora pozwolenia na budowę - poinformowała RDOŚ w komunikacie.

Inwestycja na trasie Suwałki-Trakiszki-granica państwa, jest przewidziana do realizacji w latach 2013-2015. Projekt jest na liście rezerwowej w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa E75 o priorytetowym znaczeniu, łącząca Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego.

Jeszcze w obecnej perspektywie finansowej UE ma być zmodernizowany odcinek: Warszawa Rembertów - Tłuszcz/Sadowne (Mazowieckie). Prace - jak podawało wcześniej PKP PLK - mają się zakończyć na przełomie 2014 i 2015 r.

Po zakończeniu wszystkich inwestycji, czas przejazdu na trasie Warszawa-Białystok ma się skrócić, z niecałych trzech obecnie, do nieco ponad półtorej godziny.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.