PARTNER PORTALU
  • BGK

Modernizują tak, by nie stracić dotacji z UE

  • PAP    31 marca 2011 - 13:48
Modernizują tak, by nie stracić dotacji z UE

Władze Częstochowy zapowiadają, że jedna ze sztandarowych miejskich inwestycji - modernizacja Alei Najświętszej Maryi Panny - będzie prowadzona tak, by miasto nie utraciło 34 mln zł unijnej dotacji na ten cel. Oznacza to m.in. ograniczenie ruchu kołowego w Alei.




Projekt modernizacji arterii, prowadzącej przez środek Częstochowy w kierunku Jasnej Góry, został zgłoszony do unijnego dofinansowania w 2008 r. Oprotestowały go lokalne środowiska, nie zgadzając się głównie z proponowanym rozwiązaniami komunikacyjnymi. Nowe władze zaproponowały zmiany w zatwierdzonym już projekcie, ale okazało się, że ich wprowadzenie grozi utratą unijnych środków.

Sprawdź notowania prezydenta Częstochowy

W czwartek częstochowski magistrat opublikował odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego na postulaty władz miasta. Urząd, zarządzający wydawaniem unijnych środków w ramach regionalnego programu operacyjnego, zgodził się na niektóre zmiany, ale innych nie rekomendował. Samorząd mógłby je wprowadzić mimo to, ale oznacza to ryzyko utraty dofinansowania.

W odpowiedzi na postulaty przedstawiciele marszałka wskazali, że wprowadzenie wszystkich zmian spowoduje konieczność ponownej oceny formalnej i merytoryczno-technicznej projektu; z tym wiąże się ponowna procedura uzyskania tzw. oceny środowiskowej i pozwolenia na budowę - bez żadnej gwarancji, że w konsekwencji projekt będzie oceniony pozytywnie i dostanie unijne wsparcie. Tymczasem przedsięwzięcie już się rozpoczęło.

Postulowane już w 2009 r. zmiany miały dotyczyć m.in. wprowadzenia ruchu w I i II Alei na dotychczasowych zasadach (samochody i autobusy), zmianę sposobu parkowania samochodów (z równoległego na skośne), zabudowę krawężnika pomiędzy ciągiem pieszym a jezdnym oraz przejazdu samochodów przez plac Biegańskiego również na kierunku wschód-zachód. Urząd zaakceptował jedynie zmianę sposobu parkowania. Teraz zgodził się też na inne zmiany (m.in. poszerzenie jezdni i skrętów), ale jedynie te, które nie stanowią tzw. kosztów kwalifikowanych projektu. Innych nie zaakceptował.

"Mimo takiego stanowiska Urzędu Marszałkowskiego, będziemy starać się zminimalizować ograniczenia i uciążliwości związane z niefortunnie przygotowanym projektem. Oczywiście tylko w taki sposób, aby nie stracić 34 mln zł unijnej dotacji, bo na to naszego miasta po prostu nie stać" - skomentował w czwartek prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.

Przypomniał, że władze miasta walczyły o takie zmiany w projekcie, które "dadzą możliwość bardziej racjonalnych rozwiązań komunikacyjnych i ułatwią wszystkim, a zwłaszcza mieszkańcom korzystanie ze zmodernizowanych Alei".

"Mieszkańcy Częstochowy od początku powstawania koncepcji modernizacji Alei byli wielokrotnie błędnie informowani, że priorytetem w niej będzie komunikacja zbiorowa, kosztem ograniczenia ruchu samochodów osobowych. Tymczasem rozwiązania komunikacyjne zawarte we wniosku aplikacyjnym o dofinansowanie, złożonym przez prezydenta Tadeusza Wronę w 2008 r., skutkują praktycznie wyeliminowaniem ruchu autobusów w Alejach" - wyjaśnił prezydent miasta.

Przypomniał, że projekt już ruszył. Wart łącznie blisko 52,5 mln zł przetarg na "Wzmocnienie znaczenia Centrum Pielgrzymkowego poprzez modernizację Alei Najświętszej Maryi Panny" rozstrzygnięto w listopadzie ub. r. W grudniu podpisano umowę wykonawczą (Piotr Kuropis, zarządzający miastem po odwołaniu w referendum prezydenta Wrony, zrobił to w przedostatnim dniu urzędowania), a w marcu tego roku ruszyły prace na placu Biegańskiego.

Częstochowska Aleja NMP ma długość 1,7 km i szerokość ponad 40 m; biegnie przez środek Częstochowy w stronę Jasnej Góry. Jej poszczególne odcinki - od Placu Daszyńskiego do mostu kolejowego, od mostu do Placu Biegańskiego i od Placu do jasnogórskich parków - są potocznie określane mianem I, II i III Alei. Spór dotyczący modernizacji i rozwiązań komunikacyjnych odnosi się do I i II Alei.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.