NIK negatywnie o wdrażaniu Lokalnych Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich

Według Najwyższej Izby Kontroli Lokalne Strategie Rozwoju Obszarów Rybackich (LSROR) zostały wdrożone zgodnie z przepisami, ale przy ich wykonywaniu nie ustrzeżono się wielu nieprawidłowości.
NIK negatywnie o wdrażaniu Lokalnych Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich
Według NIK, samorządy województw nieterminowo weryfikowały wnioski o dotacje i płatność (fot: Louis Vest/Flickr)

NIK oceniła m.in. przygotowanie i realizację Lokalnych Strategii, prawidłowość przyznawania pomocy finansowej na realizację zadań objętych unijną tzw. osią priorytetową 4, wydatkowanie środków, zgodność realizacji projektów z wnioskami i umowami o dofinansowanie, nadzór i kontrolę nad tymi projektami.

Izba zwraca uwagę, że Lokalne Grupy Rybackie (LGR), które mają realizować strategie lokalne, rozpoczęły działalność na przełomie 2010/11, tj. po upływie blisko czterech lat od początku okresu programowania 2007-2013 oraz po ponad dwóch latach od wejścia w życie ustawy o wspieraniu sektora rybackiego. Skutkowało to m.in. spiętrzeniem prac w samorządach województw w latach 2012-2014 i prowadziło do opóźnień przy rozpatrywaniu wniosków o dofinasowanie, wynoszących nawet 300 dni. Opóźnienia we wdrożeniu programu miały również wpływ na działalność LGR i spowodowały m.in. konieczność przesunięcia 250 mln zł - w połowie 2013 r. - na inne cele.

Według Izby, nie stworzono rozwiązań dla LGR, które pozwoliłyby w pełni zarządzać strategiami. Ich rola sprowadzała się głównie do wyboru wniosków, a następnie sporządzania list rankingowych. Nie miały one wpływu na rozliczenie zobowiązań zawartych we wnioskach, a tym samym na efektywne wykorzystanie środków. Przyznawanie i rozliczanie pomocy należało bowiem do kompetencji samorządów województw.

Zabrakło kontroli na działalnością

Według Izby, istotnym problemem był sposób prowadzenia monitoringu, który ograniczał możliwość uzyskania rzeczywistej wiedzy na temat stopnia realizacji Lokalnych Strategii.

Grupy Rybackie, wbrew przyjętym w lokalnych strategiach zobowiązaniom, nie przeprowadzały oceny własnej działalności m.in. w zakresie: funkcjonowania organów grup, efektywności stosowanych procedur, przepływu informacji, sprawności podejmowania decyzji, wydatkowania środków na wdrażanie strategii. Nieprawidłowości w tym zakresie NIK stwierdziła w 4 spośród 9 skontrolowanych grup.

NIK wskazała, że w przepisach dotyczących realizacji osi priorytetowej 4 nie zawarto obowiązku zamieszczania w umowach o dofinansowanie zobowiązań wysoko punktowanych, które deklarowane były we wnioskach m.in. w zakresie: poprawy konkurencyjności i atrakcyjności obszaru oraz innowacyjności. Umożliwiało to, z jednej strony, ujmowanie w składanych do LGR wnioskach dowolnych deklaracji, natomiast z drugiej strony pozbawiało samorządy możliwości podejmowania skutecznych działań w przypadku ich niezrealizowania.

Jednym z istotnych problemów społecznych i gospodarczych na obszarach zależnych od rybactwa jest nadal bardzo wysokie bezrobocie, związane z zanikiem sektora rybackiego. W PO RYBY 2007-2013 jednym z czterech wskaźników mierzących stopień wykonania założeń osi priorytetowej 4 było "utworzenie nowych lub utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy". Na koniec 2013 r. wykonanie tego wskaźnika miało wynieść 2.500, a osiągnięto poziom 1.880 takich miejsc.

Samorządy województwa też zawiniły

Według NIK, samorządy województw nieterminowo weryfikowały wnioski o dotacje i płatność. Dotyczyło to prawie połowy wniosków o dofinansowanie i ponad połowy wniosków o płatność. Przyczyną opóźnień był m.in. wpływ w krótkim czasie dużej ilości wniosków oraz niewłaściwy sposób organizacji postępowania związanego z ich rozpatrywaniem.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE