Nowa ustawa wdrożeniowa przyśpieszy RPO? Regiony boją się wojewodów i mają 14 własnych propozycji

  • Agnieszka Widera
  • 27-03-2017
  • drukuj
Ministerstwo Rozwoju zapowiada rychłą nowelizację ustawy wdrożeniowej i wytycznych w zakresie trybów wyboru projektów na lata 2014-2020. Poziom alokacji unijnych pieniędzy w ramach RPO jest bowiem dużo niższy niż w analogicznym okresie w poprzedniej siedmiolatce. Urzędy marszałkowskie podkreślają, że chcą jasnych, stałych zasad, a nie dodatkowych kontroli.
Nowa ustawa wdrożeniowa przyśpieszy RPO? Regiony boją się wojewodów i mają 14 własnych propozycji
Niektóre planowane rozwiązania zdecydowanie nie należą do uproszczeń i nie przyspieszą pozyskiwania funduszy oraz realizacji projektów, a wręcz mogą je opóźnić – twierdzą przedstawiciele pomorskiego urzędu marszałkowskiego (fot.pomorskie.eu)

• Z szacunków Ministerstwa Rozwoju wynika, że z perspektywy 2014-20 do samorządów może trafić ok. 100 mld zł, z czego około 65 mld w regionalnych programach operacyjnych.

•Jako że alokacja unijnych funduszy w ramach RPO kuleje i wynosi obecnie ok. 20 proc., resort zapowiedział mechanizmy upraszczające przeprowadzanie konkursów i wypłacanie pieniędzy beneficjentom.

• Póki co jednak nowelizacja ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, tzw. „ustawa wdrożeniowa”, jest w fazie opiniowania i pochyla się nad nią Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

• Samorządy wojewódzkie podkreślają, że wiele uproszczeń same już wprowadziły. Przestrzegają natomiast przed nadmierną kontrolą – szczególnie ze strony wojewodów. Portalsamorzadowy.pl zebrał ponadto propozycje urzędów marszałkowskich dotyczące tego, jakie uproszczenia by się jeszcze przydały.

Z szacunków Ministerstwa Rozwoju wynika, że z perspektywy 2014-20 do samorządów może trafić ok. 100 mld zł, z czego około 65 mld w regionalnych programach operacyjnych.

Samorządowcy i przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju są zgodni w tym, że wdrażanie funduszy polityki spójności w perspektywie 2014-2020 jest zadaniem znacznie trudniejszym niż w poprzednim okresie programowania, tj. w latach 2007-2013.

– Wiąże się to z zastosowaniem nowych instrumentów na poziomie prawa unijnego, takich jak warunkowość ex ante, ramy i rezerwa wykonania uzależnione od efektów rzeczowych, wprowadzenie nowych instrumentów terytorialnych (ZIT). Pojawiły się liczne wymagania np. uzależnienie wsparcia od posiadania określonych dokumentów (np. planów gospodarki niskoemisyjnej, planów gospodarowania odpadami) i ograniczenia wprowadzone przez Komisję Europejską – podkreśla w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Michał Ptaszyński, wicedyrektor departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych w Ministerstwie Rozwoju.

Ponadto, dużym wyzwaniem dla samorządów województw jest zarządzanie – po raz pierwszy – programami dwufunduszowymi (EFS i EFRR). Nowością jest także włączenie do systemu wdrażania RPO w charakterze instytucji pośredniczących władz miejskich, które dotychczas występowały wyłącznie w roli beneficjenta. Długotrwałym procesem okazało się także zawieranie stowarzyszeń Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz przygotowywanie strategii ZIT.

Wpłynęło to na tempo wdrażania programów regionalnych, w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniej perspektywy finansowej.

– Na początku czwartego roku implementacji środków poprzedniego budżetu wartość umów podpisanych z beneficjentami wynosiła średnio 34 proc. alokacji, podczas gdy obecnie jest to 20 proc. – podaje wicedyrektor departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych MR.

Czekając na nowelizację ustawy wdrożeniowej

22 lutego Ministerstwo Rozwoju przedstawiło kolejny projekt ustawy wdrożeniowej, który wprowadza kilka zasadniczych zmian w stosunku do poprzedniego projektu. Urzędy marszałkowskie jako pozytywną zmianę wskazują pozostawienie projektu bez rozpatrzenia, jeśli wpłynie on po upływie terminu naboru projektów, oraz możliwość poprawy błędów przez Komisję Oceny Projektów, która jedynie informuje o wprowadzonej zmianie, co przyspieszy proces oceny oraz będzie prowadzić do zminimalizowania ryzyka związanego z wprowadzeniem zmian niezgodnych z uwagami Instytucji Zarządzającej RPO.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.