Nowe drogi w krajowym planie już w lipcu

Resort infrastruktury i rozwoju chce, by do programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 dodać nowe inwestycje, w tym m.in. budowę drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Koszalina. MIR liczy, że rząd do końca lipca przyjmie projekt uchwały w tej sprawie.
Nowe drogi w krajowym planie już w lipcu

Jak powiedział wicedyrektor departamentu dróg i autostrad w MIR Rafał Nowak, do programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 resort dodał nowe inwestycje. Chodzi o budowę ok. 140 km drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Koszalina wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa. Wartość inwestycji sięga ponad 4 mld zł.

Drugie przedsięwzięcie to budowa 12-km obwodnicy Szczecinka na trasie drogi ekspresowej S11 o wartości 691 mln 536 tys. zł oraz ok. 18-km obwodnicy Wałcza na trasie drogi ekspresowej S10 o wartości 697 mln 329 tys. zł.

Nowak poinformował, że projekt uchwały w tej sprawie jest teraz w uzgodnieniach międzyresortowych.

To już druga w tym roku zmiana planu budowy dróg na lata 2011-2015. Pierwsza była w marcu.  

---------------WCZEŚNIEJSZE WIADOMOŚCI--------------- 

 - Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce, by do końca roku powstał nowy program budowy dróg na nową perspektywę unijną. Resort planuje też powołać pełnomocnika ds. dialogu z wykonawcami - zapowiedział wiceszef departamentu dróg i autostrad w MIR Rafał Nowak.

Jak mówił na spotkaniu z branżą infrastrukturalną, nowy program budowy dróg ma zawierać jedną listę inwestycji, a także ewentualnie listę rezerwową potrzebną w sytuacji, gdy pojawią się dodatkowe oszczędności, które będzie można wydać na realizację większej niż planowano liczby projektów.

Wyjaśnił, że odcinki dróg, które już są budowane lub planowane, będą uzupełnione o kolejne. Podkreślił, że chodzi o "tworzenie pełnych ciągów przede wszystkim dróg ekspresowych i w niewielkim zakresie autostrad".

Czytaj też: Tusk: W 2014 r. planujemy przebudowę 1680 km dróg

Nowak tłumaczył, że choć resort nie uczestniczy bezpośrednio w dialogu między GDDKiA a wykonawcami robót drogowych, to do niego zachęca. Taką rolę ma sprawować pełnomocnik ds. dialogu z branżą infrastrukturalną.

"Jesteśmy w fazie znalezienia właściwej osoby, która mogłaby pełnić rolę często rozjemcy, ale (...) też istotnie wpływać na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i lepiej rozumieć rynek" - zaznaczył.

W nowej perspektywie unijnej na inwestycje drogowe ma trafić 15 mld euro. "Jesteśmy w trakcje negocjacji z Ministerstwem Finansów w sprawie dofinansowania krajowego. W optymistycznym wariancie będziemy w sumie dysponować na drogi krajowe kwotą 92 mld zł" - zapowiedział wicedyrektor departamentu dróg i autostrad w MIR.

Nowak poinformował ponadto, że w ministerstwie trwają prace analityczne w sprawie pozabudżetowego finansowania niektórych odcinków dróg. Chodzi m.in. o budowę odcinka autostrady A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego oraz autostrady A18 od granicy z Niemcami do autostrady A4.

Barbara Dzieciuchowicz, szefowa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), mówiła we wtorek, że branża ma wątpliwości co do podziału ryzyka między wykonawcą a zamawiającym, czyli GDDKiA. "Większość ryzyka związanego z realizacją kontraktu została przerzucona na barki wykonawcy, np. związane z uzyskiwaniem pozwoleń, uzgodnień, które są decyzjami administracyjnymi. Wykonawca nie ma żadnych możliwości, by je przyspieszyć. To w wielu przypadkach opóźnia rozpoczęcie kontraktu, a później jego realizację" - zaznaczyła.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Najważniejsze drogi do budowy w Polsce na które na razie nie w planach wg informacji na stronie GDDKiA. Powinno się zbudować cała S7 od Gdańska do Chyżnego zaczynając od okolic Krakowa i Warszawy. S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Suwałk. dokończyć cała S69 wraz z jej brakującym fragmentem. S12 prz...ynajmniej na odcinku Piotrów Trybunalski-Puławy dokończyć S3 od Świnoujścia aż do Lubawki. S1 od Pyrzowic do Bielska Białej. Obwodnice Kępna Piły oraz Szczecinka na S11 Obwodnice Wałcza Piły na S10. A2 Warszawa Mińsk Mazowiecki S17 w Warszawie. Wybudować następnie resztę brakujących dróg ekspresowych w tym najpierw dokończyć A2 S12 oraz S17 do wschodniej granicy. GDDKiA powinna także zaplanować w późniejszej przyszłości ale już teraz zarezerwować teren w miejscowych planach zagospodarowania pod S16 Grudziądz-Ełk. Przedłużenie S5 od Wrocławia do Świdnicy okolic Wałbrzycha i Jeleniej Góry. Przedłużenie S8 od Wrocławia do Kłodzka na razie a jeszcze później Boboszowa. Zaplanować także S52 Bielsko Biała-Kraków. Wydaję się także konieczne Zaplanowanie trasy S74 z początkiem na węźle Róża i dalej przez węzeł Łódź Południe przez południowe obszary Tomaszowa Mazowieckiego w okolice Opoczna i dalej Paradyża. rozwiń

Polski Kierowca, 2014-07-25 20:10:07 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE