Odrestaurowano salę balową w Łodzi

Ponad 2,8 mln zł kosztowały prace konserwatorskie w sali balowej w Pałacu Karola Poznańskiego – siedzibie Akademii Muzycznej w Łodzi.
Odrestaurowano salę balową w Łodzi

Uroczystość otwarcia odrestaurowanej sali uświetni w piątek koncert w wykonaniu solistów i Morphing Chamber Orchestra z Wiednia.

Sala balowa to najpiękniejsze i najbardziej okazałe wnętrze w siedzibie Akademii Muzycznej - Pałacu Karola Poznańskiego przy ul. Gdańskiej w Łodzi. Pałac wybudowany został ponad sto lat temu dla rodziny jednego z synów przemysłowca Izraela Poznańskiego.

Prace konserwatorskie trwały 14 miesięcy w ramach projektu dotyczącego ochrony walorów dziedzictwa kulturowego regionu, a współfinansowanego ze środków unijnych.

Jak poinformowała rzeczniczka Akademii Muzycznej, Aleksandra Bęben, odrestaurowane wnętrze sali balowej będzie pełnić funkcje reprezentacyjne, m.in. jako kameralna sala koncertowa uczelni.

Jej otwarcie uświetni w piątek koncert w wykonaniu Morphing Chamber Orchestra z Wiednia oraz solistów - studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Łodzi: Renaty Drozd (sopran), Dominiki Przech (skrzypce) i Tomasza Darocha (wiolonczela). W programie koncertu znajdą się m.in. utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta, Piotra Czajkowskiego, Franza Lehara i Johanna Straussa.

Według Bęben projekt przywrócenia świetności sali balowej łączył szeroko zakrojone prace konserwatorskie zachowanych elementów z pracami rekonstrukcyjnymi. Było to o tyle trudne, że nie zachowały się żadne przekazy historyczne i archiwalia mogące zaświadczyć w jednoznaczny sposób o pierwotnym wyglądzie sali.

Z dawnego wyposażenia sali balowej zachowały się wystroje boazeryjne i sztukatorskie ścian oraz stropów, zarówno w głównej części sali, jak i przylegających do niej wykuszach, ponadto stolarki drzwiowe i okienne, marmurowy kominek, bogato zdobione lustro nadkominkowe i szafki grzejnikowe.

Zniszczone w wykuszach elementy dekoracji sztukatorskich ścian i stropu udało się zrekonstruować dzięki symetrycznym układom elementów i możliwości ich odwzorowania.

Specjalnie dla tego wnętrza zaprojektowano m.in. tkaninę żakardową do pokrycia pozbawionych oryginalnych tapiserii panneau ściennych, portiery okienne z lambrekinami, wykonane z atłasów dostosowanych kolorystycznie do wystroju wnętrza, przeszklenia witrażowe w oknach (tzw. szkło katedralne zostało sprowadzone z hut amerykańskich produkujących je od XIX wieku według dawnych wzorów i technologii), żyrandol oraz kinkiety (z kryształków Swarovskiego) oraz posadzkę parkietową z wielu gatunków drewna.

"Wszystkie elementy zostały zrekonstruowane z najwyższą dbałością o jednorodność z neorokokowym stylem, w którym utrzymana jest sala balowa. W ich projektowaniu bazowano na odkrywkach konserwatorskich, dzięki którym można było poznać pierwotną kolorystykę boazerii i tkanin ściennych oraz miejsca złoceń" - zaznaczyła Bęben. Elementy sztukatorskie pokryte zostały tzw. złotem dukatowym 24-karatowym.

"Z konserwatorskiego punktu widzenia należy podkreślić bardzo wysoką jakość prac przeprowadzonych w sali balowej, ich staranność i pieczołowitość, a także bardzo szerokie spektrum działań konserwatorskich" - zaznaczył wojewódzki konserwator zabytków Wojciech Szygendowski.

Projekt konserwatorsko-restauratorski opracowała Spółdzielnia Artystów Plastyków z Łodzi; z jej ramienia głównym projektantem był Jan Dominikowski.

Projekt był współfinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013. Całkowita wartość realizacji projektu wyniosła ponad 2,8 mln zł, z czego ponad 1,4 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Pozostałą część stanowił wkład własny uczelni gwarantowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE