PKP PLK: Teraz szybciej pociągiem z Warszawy do Krakowa

• PKP PLK przebudowała dwa skrzyżowania Centralnej Magistrali Kolejowej z drogami.
• Dzięki inwestycji bezpieczeństwo podróżnych będzie większe, a pociągi rozwiną wyższe prędkości.
• Inwestycja była możliwa dzięki wsparciu ze środków instrumentu „Łącząc Europę”.
PKP PLK: Teraz szybciej pociągiem z Warszawy do Krakowa
Wartość projektu realizowanego przez PKP PLK to 17,5 mln zł (fot. arch. PKP PLK)

Dzięki funduszom unijnym z instrumentu „Łącząc Europę” zakończono inwestycję polegającą na zastąpieniu bezkolizyjnymi wiaduktami skrzyżowań linii E65 z drogą rejonową nr 395 Ruda Pilczycka – Czermno oraz drogą lokalną nr 004420 Zabrodzie – Jamskie.

Wcześniejszy, jednopoziomowy układ skrzyżowań kolejowo-drogowych ograniczał możliwości, jakie stwarza infrastruktura zmodernizowana na linii E65 w ramach innych projektów.

Pociągi zwiększą prędkość nawet do 200 km/h

Wartość projektu realizowanego przez PKP PLK to 17,5 mln zł, a dofinansowanie unijne wyniosło blisko 15 mln. Jak poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik, to pierwszy w Europie zakończony projekt inwestycyjny, który otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu „Łącząc Europę”.

– W efekcie pociągi mogą jechać szybciej niż 160 km/h na kolejnych odcinkach magistrali. Oznacza to krótszy czas dojazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic – powiedział wiceminister.

Obecnie możliwe jest zwiększenie maksymalnej prędkości pociągów do 200 km/h na odcinku Olszamowice – Włoszczowa Północ. Inwestycja skierowana jest także na poprawę bezpieczeństwa osób korzystających z przejazdów i podróżujących koleją. Nie ma już ryzyka kolizji samochodu z pociągiem na przejeździe, a takie zdarzenie jest drugim najczęstszym rodzajem wypadków na polskiej sieci kolejowej.

Jak podkreśla Ministerstwo Rozwoju, inwestycja to część większego projektu - modernizacji linii kolejowej E65, który jest fragmentem korytarza sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk.

Na horyzoncie drugi konkurs na środki UE

Inwestycja PKP PLK to jeden z 17 projektów, na które Polska otrzymała dofinansowanie z pierwszego konkursu na środki z instrumentu „Łącząc Europę”. W sumie Polska otrzymała na te projekty 1,94 mld euro. Wiadomo też, że Polska ma otrzymać w drugim konkursie kwotę 1,9 mld euro. Propozycja Komisji Europejskiej wymaga jeszcze akceptacji państw członkowskich w ramach Komitetu CEF.

Beneficjentami projektów w ramach drugiego naboru będą: PKP PLK (10 projektów na łączną kwotę dofinansowania 1,64 mld euro), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (jeden projekt z zakresu ITS - dofinansowanie 123 mln euro), Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (3 projekty na łączną kwotę dofinansowania 119 mln euro), Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (jeden projekt, na łączną kwotę dofinansowania 5,6 mln euro) oraz spółka Cargotor (jeden projekt - dofinansowanie 3 mln euro).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.