Płock o krok od zakończenia prac nad RIT-em

Trwają ostatnie prace nad kształtem Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT). Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik spotkał się z samorządowcami z subregionu płockiego. Dyskutowano nad wypracowaniem jak najlepszych projektów zgodnych z oczekiwaniami Komisji Europejskiej.
Płock o krok od zakończenia prac nad RIT-em

- Prace nad RIT-ami nie należą do najłatwiejszych. Wymagają umiejętności szukania kompromisów i gotowości do współpracy. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że płoccy samorządowcy doskonale sobie z tym wyzwaniem radzą - ocenia postęp prac marszałek Adam Struzik.

Regionalny Instrument Terytorialny (RIT) jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. To nowe, autorskie podejście samorządu województwa do wykorzystania środków unijnych. Marszałek Adam Struzik dostrzega w tym przede wszystkim szansę na realizację zintegrowanych projektów i myślenie w kategoriach regionu, a nie tylko gminy czy miasta.

Czytaj też: 5 mln zł i 74 projekty w trzeciej edycji budżetu obywatelskiego Płocka

- Chodzi o to, by planować inwestycje, przekraczając granice poszczególnych samorządów. Są takie dziedziny, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa - np. przy projektach drogowych przebiegających przez kilka gmin. Cel jest prosty - aby środki unijne jak najlepiej wpłynęły na rozwój terenu - podkreśla.

Środki w ramach RIT dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą minimum 6 proc. całej kwoty przyznanej województwu na RPO WM 2014-2020 (czyli co najmniej 130 mln euro). Poza RIT-em o wsparcie z UE będzie można ubiegać się jak dotychczas - w ramach otwartych konkursów.

Czytaj też: Będą wspólne inwestycje Płocka i ościennych samorządów

Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto. W tym przypadku władze Płocka wraz z partnerami (władzami powiatów z tego subregionu) wypracowały propozycję projektu wiodącego „Wzrost konkurencyjności miasta Płocka i jego obszaru funkcjonalnego poprzez zrównoważony rozwój i sprawny transport - poprawa spójności i bezpieczeństwa regionu płockiego".

W ramach płockiego RIT-u zaplanowano np. budowę trasy północno-zachodniej Płocka, która pozwoli wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy, budowę ścieżek rowerowych - co m.in. poprawi bezpieczeństwo poruszania się pomiędzy miejscowościami, a także zwiększy wykorzystywanie tego bardziej ekologicznego i ekonomicznego środka transportu. Poza tym RIT objąłby przygotowanie terenów inwestycyjnych w subregionie.

W ramach planu działań RIT dla subregionu płockiego zgłoszono dwadzieścia projektów, na które składa się szereg mniejszych inwestycji. Wstępną pozytywną ocenę przeszła ponad połowa inwestycji.

Zespoły robocze - Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, oceniając płockie projekty, brały pod uwagę program bazowej i kompleksowej sieci transportowej - drogowej i kolejowej (TEN-T). Większość zgłoszonych w ramach RIT propozycji doczekało się pozytywnej oceny. Są jednak również takie, które wymagają korekty - tak, aby strona unijna nie podważyła ich umieszczenia w RPO.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.