PARTNER PORTALU
  • BGK

POIiŚ: Kontrakty, ceny, oszczędności. Jakie inwestycje realizujemy?

  • aw/PAP    26 lutego 2018 - 17:55
POIiŚ: Kontrakty, ceny, oszczędności. Jakie inwestycje realizujemy?
Tramwaje Śląskie otrzymają kolejną pulę dofinansowania na inwestycje z POIiŚ (fot..tram-silesia.pl)

Ok. 62 proc. pieniędzy z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), czyli ok. 70 mld zł, zostało już zakontraktowanych - poinformował wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.




  • Wiceminister wskazał, że o ile w dotychczasowych przetargach na realizację kontraktowanych projektów POIiŚ osiągane ceny z reguły były niższe, niż wynikałoby to z kosztorysów inwestorskich, wobec wzrostu cen na rynku teraz osiągają porównywalny poziom.
  • Witold Słowik zasygnalizował, że środki z dotychczasowych oszczędności przetargowych mogłyby hipotetycznie wesprzeć w przyszłości te inwestycje, które wobec wysokich cen mogłyby mieć problem z finansowaniem.
  • Odbywałoby się to poprzez podniesienie poziomu dofinansowania - do maksymalnego poziomu 85 proc.

Wiceminister rozwoju mówił o realizacji POIiŚ podczas poniedziałkowej (26 lutego) uroczystości podpisania umowy na prawie 100 mln zł dofinansowania z tego źródła do drugiego etapu projektu modernizacji komunikacji infrastruktury tramwajowej, który prowadzi spółka Tramwaje Śląskie. Jak zaznaczył, w ramach dotychczas podpisanych umów w woj. śląskim realizowanych jest 239 inwestycji z dofinansowaniem POIiŚ. Ich wartość to około 14,4 mld zł, a dofinansowania z POIiŚ - 7,6 mld zł.

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy w całej UE program finansowany ze środków polityki spójności. Pula środków UE przeznaczona na POIiŚ wynosi 113,6 mld zł. To pieniądze na największe inwestycje m.in. w transport, ochronę środowiska i energetykę.

"W ramach racjonalnego działania staramy się, aby jak najwięcej beneficjentów w Polsce dostało dofinansowanie, stąd poziom dofinansowania nie jest maksymalny. To znaczy, że w ramach, gdyby inni beneficjenci nie wykorzystali środków lub mieliby zagrożone projekty, bądź pojawiłyby się duże oszczędności, hipotetycznie dofinansowanie może zostać zwiększone" - zaznaczył wiceminister.

Przypomniał, że część projektów komunikacyjnych realizowanych w latach 2007-2013 - ze względu na osiągane oszczędności i niewykorzystanie całej alokacji poprzedniego POIiŚ - otrzymała w 2015 r. dodatkowe dofinansowanie, do maksymalnego poziomu 85 proc. Tak było też z pierwszym unijnym projektem Tramwajów Śląskich, realizowanym w poprzedniej perspektywie.

"Druga płaszczyzna to potencjalny wzrost cen po przetargach. Do chwili obecnej z reguły kosztorysy inwestorskie były powyżej kosztów przetargowych, nawet na kolejach nastąpiły dość duże oszczędności (wartość pierwotna rozstrzyganych tam przetargów to było 23,5 mld zł, ostatecznie podpisane umowy to ok. 18 mld zł; pojawiły się oszczędności ponad 5 mld zł)" - wskazał Słowik.

"Obecnie ceny poszły jednak dość wysoko w górę, ze względu na to, że mamy bardzo duży front inwestycyjny w Polsce, tudzież niedobór pracowników i zwiększenie kosztów pracy i materiału. W moim odczuciu już tych oszczędności nie będzie, ale mamy nadzieję, że w tym roku jeszcze rozstrzygane przetargi będą mniej więcej w cenach kosztorysów inwestorskich" - zaznaczył.

Pytany, czy dotychczasowe oszczędności mogłyby stworzyć rodzaj poduszki finansowej wobec wzrostu cen, Słowik zaznaczył, że z punktu widzenia ministerstwa jako instytucji zarządzającej programem - oszczędności te mogą być traktowane jako źródło dodatkowego dofinansowania do innych projektów.

"Hipotetycznie istnieje możliwość zwiększenia poziomu dofinansowania, bo zgodnie z generalnymi zasadami POIiŚ maksymalny stopień finansowania unijnego to 85 proc. A np. w dzisiejszej umowie z Tramwajami Śląskimi mamy 62 proc. kosztów kwalifikowanych" - wyjaśnił.

"Więc bardzo hipotetycznie, jeżeli w jakimś projekcie brakło by pieniędzy, jako instytucja zarządzająca - po oczywiście określonych uzgodnieniach - mamy możliwość dokonania realokacji środków" - wskazał wiceminister rozwoju.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.