Polska Wschodnia: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn i Rzeszów złożyły wnioski o dofinansowanie komunikacji miejskiej

• W ramach programu Polska Wschodnia Olsztyn podpisał pierwszą umowę o dofinansowanie inwestycji rozwijającej ekologiczną komunikację miejską.
• W sumie Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn i Rzeszów mają szansę otrzymać 1,5 mld zł na realizację 14 takich inwestycji.
• Wnioski o dofinansowanie wszystkich projektów zostały już złożone.
Polska Wschodnia: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn i Rzeszów złożyły wnioski o dofinansowanie komunikacji miejskiej
Olsztyn stawia na rozbudowę sieci tramwajowej. (fot. www.olsztyn.eu)

Wartość wszystkich 14 inwestycji wynosi łącznie 2,1 mld zł. W jednym przypadku umowa już została podpisana, w pozostałych 13 samorządy zgodnie z terminem – do końca 2016 r. – zgłosiły swoje projekty.

- Jednak to wyłącznie od jakości złożonych do PARP dokumentów będzie zależał dalszy sukces planowanych inwestycji - zaznaczył wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak. Podkreślił, że inwestycje w ekologiczny transport miejski stanowią jeden z priorytetów programu Polska Wschodnia, co stwarza szanse dla polskich producentów taboru.

- Oczekujemy, że realizacja założeń, ze wsparciem z funduszy europejskich pozytywnie wpłynie na mobilność mieszkańców, jakość środowiska i komfort życia w Polsce Wschodniej, dzięki czemu makroregion będzie rozwijał się w sposób zrównoważony– podkreśla wiceminister Hamryszczak.

Jak informuje resort rozwoju, dofinansowanie z PO PW miasta wojewódzkie przeznaczą na budowę nowych lub rozbudowę istniejących ekologicznych zintegrowanych sieci transportu miejskiego tak, aby uatrakcyjnić transport publiczny.

Projekty będą miały charakter kompleksowy i obejmować będą inwestycje w:

infrastrukturę nadającą priorytet komunikacji zbiorowej i poprawiającą jej funkcjonowanie (m.in. buspasy, obiekty przeznaczone dla transportu autobusowego, tunele, wiadukty, przystanki, zajezdnie autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, trakcje tramwajowe/ trolejbusowe);
• zakup ekologicznego taboru;
• inteligentne systemy transportowe i informacyjne (m.in. zarządzanie kursowaniem taboru, dynamiczna informacja pasażerska, planowanie podróży, e-bilety, bezpieczeństwo w pojazdach i na przystankach, sterowanie ruchem, monitorowanie natężenia ruchu, warunków pogodowych i środowiskowych).

Co planują miasta wojewódzkie?

W Olsztynie samorząd stawia przede wszystkim na dalszy rozwój transportu tramwajowego.

Czytaj też: Nowe linie tramwajowe: Miasta w całej Polsce chcą budować

W Kielcach plany zakładają stworzenie na bazie zrewitalizowanego Dworca PKS - Centrum Komunikacyjnego, które pełnić będzie rolę integrującą sieci komunikacyjnej regionu z kielecką komunikacją miejską.

Lublin zmiany w transporcie miejskim ukierunkował na dalszy rozwój sieci trolejbusowej, tym razem z uwzględnieniem potrzeb komunikacji zbiorowej Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Miasto przewiduje również wdrożenie systemu biletu elektronicznego w komunikacji aglomeracyjnej.

Z kolei Rzeszów przymierza się do rozbudowy Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportu Miejskiego o kolejne moduły i funkcjonalności, a także do utworzenie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (chodzi o zagospodarowanie terenów miejskich pomiędzy obecnym dworcem kolejowym i PKS, a także ułatwienia przesiadek pomiędzy środkami komunikacji dalekobieżnej i miejskiej). Ponadto do miejskiej floty autobusowej zostaną włączone pojazdy elektryczne.

W przypadku Białegostoku tamtejsze inwestycje wpisują się w realizowaną od 2004 r. koncepcję utworzenia Korytarzy Autobusu Wysokiej Jakości, tj. systemu buspasów zapewniających szybkie połączenia autobusowe między dzielnicami peryferyjnym a centrum Białegostoku. Ma to zachęcić osoby korzystające z samochodu do częstszych podróży komunikacją miejską.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE