Ponad 1,4 tys. km tras rowerowych ma powstać w Polsce Wschodniej

Ponad 1,4 tys. km tras rowerowych ma powstać w pięciu regionach Polski Wschodniej w ramach projektu dofinansowanego z UE z programu przeznaczonego dla tych województw. W grudniu ma być znany konkretny przebieg tych szlaków.
Ponad 1,4 tys. km tras rowerowych ma powstać w Polsce Wschodniej

Trasy rowerowe mają połączyć ze sobą województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Projekt ma się przyczynić do podniesienia atrakcyjności turystycznej tej części Polski.

Wartość projektu to 50 mln euro. Z UE z programu "Rozwój Polski Wschodniej" będzie przeznaczonych 85 proc. tej kwoty, 10 proc. to środki z budżetu państwa, 5 proc. pochodzić będzie z samorządów województw.

Podlaskie jest ostatnim z regionów, gdzie odbywają się spotkania konsultacyjne w związku z przygotowaniami do realizacji projektu. Przez cały najbliższy tydzień w starostwach powiatowych w Suwałkach, Mońkach, Łomży, Hajnówce oraz w Białymstoku ze szczegółami projektu będą się zapoznawać wszystkie gminy, przez teren których ma biec trasa. Konsultowany będzie konkretny przebieg trasy.

W poniedziałek na konferencji w Podlaskim Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku przyszli partnerzy samorządu województwa w projekcie: gminy, powiaty, parki narodowe i krajobrazowe, poznali wyznaczony na razie ogólny przebieg trasy w Podlaskiem. Trasa ma się łączyć ze szlakami w Warmińsko-Mazurskiem na tak zwanym trójstyku granic Polski, Litwi i Obwodu Kaliningradzkiego, przebiegać będzie ponadto m.in. przez wszystkie parki narodowe i krajobrazowe w regionie. Jeszcze nie wiadomo w jaki sposób szlak przekroczy granicę regionu na rzece Bug.

Jak tłumaczył wicemarszałek województwa Jacek Piorunek, wyznaczony jest "korytarz" przebiegu trasy o szerokości 40 km i w nim zostanie wypracowany w ramach konsultacji konkretny przebieg tras rowerowych w regionie.

Jak poinformował Marek Zamana z firmy podwykonującej na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego studium wykonalności projektu, do 21 grudnia mają być zakończone wszystkie prace związane z tym dokumentem. Przedtem, do 19 listopada ma być ustalony konkretny przebieg tras w Podlaskiem.

W Podlaskiem ma powstać najwięcej - bo około 340 km tras, w Podkarpackiem 330 km, w Warmińsko-Mazurskiem 290 km, w Lubelskiem 280 km, w Świętokrzyskiem 180 km. Trasy mają biec przez teren 41 powiatów. Trasy mają być wyznaczone tak, by prowadziły do największych atrakcji krajobrazowych, kulturowych i historycznych w regionach. Mają biec w pobliżu już istniejącej infrastruktury turystycznej lub dawać szanse na dobre z nią połączenia.

Wiadomo, że część szlaków będzie zbudowana na nowo w formie ścieżek asfaltowych, część szlaków będzie biegła wzdłuż dróg już istniejących, duktów leśnych, dróg lokalnych szutrowych czy żwirowych, które będą odpowiednio utwardzane, część szlaków zostanie wytyczona tylko przez umieszczenie na nich oznaczeń. Przy szlakach - jak mówił Zamana - powstanie drobna infrastruktura: kosze na śmieci, zadaszone wiaty, miejsca postojowe, ławki, stojaki na rowery, małe mostki, ustawione będą tablice informacyjne.

Jak mówił Marek Zamana, w 2011 roku ma być wyłoniony wykonawca szlaków. Szlaki mają być gotowe w latach 2013-2014.

Zgodnie z obowiązującym algorytmem podziału środków pomiędzy województwa uwzględniającym m.in. liczbę mieszkańców i powierzchnię, najwięcej pieniędzy z UE na szlaki rowerowe otrzyma Lubelskie - 9,8 mln euro. Pozostałe regiony mają otrzymać odpowiednio: Podkarpackie - 9,3 mln euro, Warmińsko-Mazurskie - 8,6 mln euro, Świętokrzyskie - 7,2 mln euro, Podlaskie - 7,5 mln euro.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE