Ponad 81 mln zł dofinansowania z UE na modernizację dworca PKP w Gliwicach

Podpisano umowę o dofinansowanie modernizacji dworca PKP w Gliwicach ze środków unijnych. Wartość dofinansowania to około 81,5 mln zł.
Ponad 81 mln zł dofinansowania z UE na modernizację dworca PKP w Gliwicach
Na gliwickim dworcu trwają obecnie prace wyburzeniowe, podróżni korzystają z dworca tymczasowego (Wizualizacja nowego Dworca PKP w Gliwica fot.mat.pras.)

Przedstawiciele PKP SA podpisali z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie modernizacji dworca w Gliwicach ze środków unijnych. Wartość dofinansowania wyniesie około 81,5 mln zł. Koszt całej inwestycji to 156 mln zł.

Informację o podpisaniu umowy przekazało biuro prasowe PKP. Na gliwickim dworcu trwają obecnie prace wyburzeniowe, podróżni korzystają z dworca tymczasowego.

"Modernizacja dworca w Gliwicach to kolejny projekt, realizowany przez PKP przy wsparciu funduszy unijnych. Obecnie podobne inwestycje trwają w Szczecinie i Bydgoszczy. Oba dworce - podobnie jak ten w Gliwicach - zostaną oddane do użytku pod koniec br." - powiedział cytowany w komunikacie PKP SA dyrektor zarządzający ds. nieruchomości Grzegorz Tomaszewski.

Przypomniał, że dzięki środkom z UE podróżni mogą korzystać ze zmodernizowanych dworców we Wrocławiu i Gdyni oraz nowego, podziemnego obiektu Kraków Główny.

Warty ok. 156 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, to jedno z największych przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą je spółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów. Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia ub.r.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa będzie miała szerszy zakres.

Głównym celem przebudowy kompleksu dworcowego w Gliwicach ma być poprawa komfortu podróżnych. Perony otrzymają nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostaną też tory w obrębie gliwickiej stacji. W samym dworcu - prócz odnowienia elewacji i wnętrz oraz zamontowania współczesnych udogodnień - połączone zostaną odrębne dotąd hole główny i autobusowy.

Kompleks dworca przebudowuje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. Ze względów proceduralnych do końca 2015 r. zakończyć ma się przebudowa samego dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury. Prace przy czwartym peronie mają zostać zakończone w 2016 r.

PLK m.in. od 2013 r. stopniowo remontują kluczowe w woj. śląskim połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic przez Zabrze i Chorzów Batory. W grudniu ub. roku skończyły się ostatnie prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. Na 2015 r. pozostał odcinek Katowice-Chorzów Batory, wraz z częścią wjazdów do przebudowanej już stacji Katowice, od strony Gliwic.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE