Projekty inwestycyjne za 24 mld w Kontrakcie Terytorialnym Małopolski

24 mld zł wynosi łączna wartość projektów inwestycyjnych, które znalazły się na liście podstawowej tzw. Kontraktu Terytorialnego wynegocjowanego w czwartek przez zarząd województwa małopolskiego z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju (MIR).
Projekty inwestycyjne za 24 mld w Kontrakcie Terytorialnym Małopolski

Kolejne przedsięwzięcia za 9,5 mld znalazły się na liście rezerwowej Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Małopolskiego.

Czytaj też:Kontrakt Terytorialny dla województywa śląskiego dopięty 

"Myślę, że mamy w kontrakcie wszystko to, o co zabiegaliśmy" - ocenił podczas konferencji prasowej marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa. Jak dodał, dokument zawiera gwarancje finansowania nie tylko wielkich inwestycji dotyczących sieci drogowej i kolejowej, ale także wielu innych dziedzin, m.in. rozwoju infrastruktury naukowej i badawczej, czy służącej ochronie zdrowia.

Kontrakt Terytorialny będzie obowiązującym w latach 2014-2020 porozumieniem pomiędzy rządem z samorządem regionu, dotyczącym koordynowania dużych, kluczowych dla województwa inwestycji. Ich finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. Kontrakty te mają być negocjowane przez poszczególne województwa z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju.

Według Sowy Kontrakt Terytorialny dla Województwa Małopolskiego w ciągu najbliższych tygodni powinien zostać przyjęty przez Radę Ministrów, po czym będzie mógł być podpisany.

Wartość 11 projektów drogowych zawartych na liście podstawowej wynosi w sumie ponad 11,654 mld zł. Są wśród nich nowe odcinki drogi ekspresowej S7 (od Lubnia do Rabki, druga część wschodniej obwodnicy Krakowa oraz od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim) a także budowa pierwszego odcinka drogi krajowej Brzesko-Nowy Sącz pomiędzy Łososiną Dolną i Nowym Sączem. Trasa ta o parametrach drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP) ma mieć nowy przebieg i omijać górę Just. W kontrakcie zapewniono też finansowanie dla przygotowania dokumentacji dla drugiego odcinka tej trasy od Łososiny Dolnej do Brzeska.

W kontrakcie zapisano budowę czterech obwodnic: Zabierzowa, Zatora, Dąbrowy Tarnowskiej oraz zachodniej Nowego Sącza. Znalazł się też w nim małopolski fragment drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko Biała, biegnący przez powiat oświęcimski.

Na liście rezerwowej przedsięwzięć drogowych zapisano m.in. budowę północnej obwodnicy Krakowa. Zdaniem marszałka Sowy zadanie to, realizowane przez samorządy, może zostać zgłoszone do konkursu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Łączna wartość ośmiu inwestycji kolejowych z listy podstawowej wynosi 10,971 mld zł. Gwarancje otrzymały m.in. prace na linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. "To najbardziej obciążona linia, kluczowa do rozwoju dalszych połączeń kolejowych w Małopolsce" - zaznaczył Sowa.

Największym zadaniem, które weszło na listę podstawową uzgodnionych projektów jest budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej Nr 104 Chabówka - Nowy Sącz, które jest wyceniane na 6 mld zł.

Modernizowane będą też m.in. małopolskie fragmenty linii kolejowych: nr 93 Trzebinia - Oświęcim - Czechowice Dziedzice, nr 62, 660 Tunel - Bukowno - Sosnowiec czy nr 8 odc. Skarżysko Kamienna - Kielce - Kozłów.

Najważniejszymi przedsięwzięciami z dziedziny ochrony zdrowia będzie budowa nowego Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu oraz rozbudowa znajdującego się tam Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego.

Jak podkreślił Sowa, pieniądze z Kontraktu Terytorialnego są niezależne od środków unijnych wynegocjowanych przez region w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Małopolska na jego realizację otrzyma z UE 2,875 mld euro.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE