RPO 2014-2020, Śląskie: Najwięcej pieniędzy unijnych przeznaczonych na drogi wojewódzkie

• Ponad 700 wybranych do dofinansowania projektów na łączną kwotą ponad 2,7 mld zł i 480 umów o dofinansowanie – to bilans dotychczasowego wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-20.
• Urzędnicy prognozują, że do końca 2016 r. wartość środków zaangażowanych w projekty objęte umowami wyniesie ok. 19 proc. funduszy dostępnych w śląskim RPO.
RPO 2014-2020, Śląskie: Najwięcej pieniędzy unijnych przeznaczonych na drogi wojewódzkie
W obecnym śląskim RPO znajduje się najwięcej środków spośród programów regionalnych w Polsce - 3,477 mld euro (fot.pixabay.com)

Według danych przesłanych przez Beatę Goleśną z wydziału rozwoju regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego, do ub. tygodnia w tym regionie rozstrzygnięto 120 naborów projektów (ok. 22 proc. planowanych), w których złożono ponad 3,7 tys. wniosków.

Dyrektor wydziału rozwoju regionalnego tamtejszego urzędu marszałkowskiego Małgorzata Staś wskazała, że woj. śląskie, podobnie jak inne regiony, ma przyjęte określone założenie tempa wdrażania swojego RPO. "Idziemy zgodnie z planem i jeżeli nic nas nie zablokuje w przyszłości, to nie widzimy realnych zagrożeń dla realizacji tego planu" - zadeklarowała Staś.

Urzędnicy marszałka prognozują, że do końca 2016 r. wartość środków zaangażowanych w projekty objęte umowami wyniesie ok. 19 proc. funduszy dostępnych w śląskim RPO.

Najwięcej projektów, które dotąd uzyskały dofinansowanie w tym regionie, dotyczy konkurencyjności, małych i średnich przedsiębiorstw, potencjału edukacyjnego oraz rynku pracy.

Największa kwota rozdzielonych już środków - 880 mln zł w jednym naborze - trafia na drogi wojewódzkie. W tym obszarze RPO, łącznie z drugim, obecnie prowadzonym naborem projektów (z alokacją na ponad 540 mln zł), zaangażowanych zostanie już 84 proc. dostępnych na ten cel funduszy.

Czytaj też: Fundusze unijne, opóźnienia w RPO: Resort pracuje nad uproszczeniami procedur

Największe pojedyncze projekty w śląskim RPO dotyczą właśnie dróg - to np. budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku w Rybniku (projekt szacowany na 433,7 mln zł, w tym 290 mln zł z RPO) czy rozbudowa odcinka drogi nr 942 w Bielsku-Białej (za 235,4 mln zł, w tym 194,7 mln zł z RPO).

Odnosząc dotychczasowe nabory wniosków do obu funduszy, które zasilają RPO, liczba ogłoszonych naborów jest podobna - w przypadku Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR - zasila projekty "twarde", infrastrukturalne") to 62 nabory, natomiast Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS - projekty "miękkie", dotyczące ludzi) - 58 naborów; przy czym część projektów zasilają oba fundusze.

Kwota zaangażowana poszczególnych funduszy w dotychczas ogłoszone nabory to 4,8 mld zł dla środków EFRR i 1,5 mld zł dla środków EFS.

W obecnym śląskim RPO znajduje się najwięcej środków spośród programów regionalnych w Polsce - 3,477 mld euro. Główna pula Programu to ok. 2 mld 244 mln euro; oprócz tego 1 mld 108 mln euro kierowanych jest na tzw. ZIT/RIT, a ok. 105 mln euro wspiera tzw. Obszary Strategicznej Interwencji.

Dotychczas w trybie ZIT/RIT ogłoszono 71 naborów, w których złożono prawie 700 projektów. Decyzje o dofinansowaniu zapadły wobec 136 projektów (łącznie na ponad 0,5 mld zł).

W ramach największego z subregionów woj. śląskiego - centralnego, który obejmuje m.in. konurbację katowicką - do 12 października br. ogłoszono 24 nabory projektów na kwotę 1,95 mld zł, co daje ok. 57 proc. dostępnych tam środków. Do dofinansowania w trybie ZIT wybrano tam dotąd 30 projektów na 67,6 mln zł; podpisano 44 umowy na 47 mln zł.

Jak przypomniała dyrektor Staś, przyjęte założenia dla wdrażania RPO Woj. Śląskiego odnoszą się m.in. do realizacji tzw. zasady n+3 oraz osiągnięcia wskaźników koniecznych dla tzw. Ram Wykonania Programu, czyli takiego ich poziomu, który zagwarantuje zachowanie pełnej alokacji w Programie.

"Śródokresowy przegląd wyników wdrażania Programów, dokonany przez Komisję Europejską będzie przepustką do dalszego angażowania środków na rzecz inwestycji w regionie. Problemy, z którymi zetknęliśmy się wszyscy na początku wdrażania Programu, dotyczące spełnienia tzw. warunków ex-ante, z czasem rozwiązywały się, a to umożliwiało uruchamianie naborów w kolejnych obszarach wsparcia" - wyjaśniła Staś.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE