Rząd zajmie się aktualizacją programu inwestycji kolejowych

Na najbliższym posiedzeniu rząd ma zająć się aktualizacją "Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015". Zmiany są konieczne ze względu na przesunięcia harmonogramów realizacji głównych inwestycji kolejowych.
Rząd zajmie się aktualizacją programu inwestycji kolejowych

Jak wyjaśniono na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, aktualizacja programu jest konieczna z powodu zgłoszonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) przesunięć w harmonogramach realizacji głównych projektów inwestycyjnych. Zmiany dotyczą projektów współfinansowanych z UE, dlatego uchwała rządu musi być zmieniona.

Zgodnie z ostatnią aktualizacją z listopada 2013 roku, w latach 2013-2015 na 140 inwestycji kolejowych zostanie wydanych 24,9 mld zł, z tej kwoty 13,2 mld zł ma pochodzić z funduszy unijnych.

Czytaj też: Kolej musi przyspieszyć z inwestycjami w infrastrukturę

Ze 140 planowanych inwestycji 63 mają być realizowane w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko (wartość 20,1 mld zł), 29 zostanie zrealizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych - 0,8 mld zł; 48 zostanie wykonanych na podstawie innych programów - 4 mld zł.

Czytaj też:  Rząd chce ułatwień dla inwestycji kolejowych

"Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015" jest kontynuacją programu rządowego z 2011 r. Jest on realizowany z wykorzystaniem środków budżetu UE na lata 2007-2013, który zakłada możliwość ponoszenia wydatków do końca 2015 r. Ponieważ niektóre inwestycje będą kontynuowane po 2015 roku, oraz ze względu na perspektywę finansową na lata 2014-2020, w programie zawarto informacje o jego przewidywanej kontynuacji w 2016 roku. 

W programie uwzględniono m.in. modernizację linii z Warszawy do Trójmiasta; modernizację torów Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Katowicami i Krakowem, umożliwiającą zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h; budowę połączeń kolejowych z portami lotniczymi oraz morskimi; utworzenie połączenia kolejowego między Warszawą i Wrocławiem przez Częstochowę, a także wdrożenia systemów zarzadzania ruchem kolejowym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.