PARTNER PORTALU
  • BGK

Województwo podlaskie przeznaczy 8 mln zł na pomoc w zagranicznej promocji firm

  • PAP/MIW    10 lutego 2018 - 11:13
Województwo podlaskie przeznaczy 8 mln zł na pomoc w zagranicznej promocji firm
Szanse na wsparcie mają firmy m.in. z branży rolno - spożywczej. (fot. pixabay.com)

Samorząd województwa chce pomóc podlaskim firmom w promocji na zagranicznych rynkach. Firmy, które chcą jeździć na targi czy misje gospodarcze, mogą otrzymać dotacje z UE. Na ten cel przeznaczono 8 mln zł.




• Nabór wniosków trwać będzie od 26 lutego - w kilku turach w kolejnych miesiącach - do 30 maja.

• Wnioski o dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) województwa na lata 2014-2020 składać mogą podlaskie mikro-małe i średnie firmy, ale też samorządy, instytucje otoczenia biznesu.

• Na targi lub na zagraniczną misję gospodarczą jeden podmiot może dostać maksymalnie 100 tys. zł, a na imprezy w kraju - 50 tys. zł. Dotacja może stanowić nawet 65-85 proc. kosztów przedsięwzięcia.

Pieniądze z dotacji można przeznaczyć np. na wynajem powierzchni targowej, koszty tłumaczeń, materiały promocyjne, stworzenie stoiska wystawowego, a nawet opłacenie kosztów wstępu na targi, transport eksponatów wystawowych, podróż, zakwaterowanie, wizy, ubezpieczenia.

- Chcemy pomóc podlaskim firmom w rozwijaniu współpracy z krajowymi i zagranicznymi kontrahentami, w ekspansji na rynki zewnętrzne, w umacnianiu pozycji w branży. Wiemy, że nasi przedsiębiorcy mają się czym pochwalić. Oferowane przez nich usługi i produkty śmiało mogą konkurować na zagranicznych rynkach, trzeba tylko pokazać je światu lub zaprosić świat do nas - podkreśla wicemarszałek województwa podlaskiego Maciej Żywno.

Największe szanse na wsparcie mają firmy z branż z tzw. inteligentnych specjalizacji regionu, czyli kluczowych z punktu widzenia rozwoju województwa. To przemysł rolno-spożywczy, metalowo-maszynowy, szkutniczy, usługi medyczne czy ekoinnowacje. Wspierane mają być także nowoczesne technologie.

Promowane mają być wnioski od firm, które chcą się rozwijać na priorytetowych rynkach. Urząd publikuje listę krajów z Europy zachodniej i wschodniej, są na niej też USA, Chiny, kraje arabskie czy z Afryki. Najwięcej produktów z Podlaskiego jedzie do Niemiec, w sumie na rynek UE trafia 75 proc. podlaskiego eksportu.

W ocenie Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego (PFRR) w Białymstoku, która jest regionalną instytucją otoczenia biznesu i współpracuje z firmami także przy organizacji misji gospodarczych, promocja gospodarcza jest firmom potrzebna.

- Na niekorzyść naszego regionu działa mały rynek wewnętrzny, niewystarczająco chłonny na innowacyjne rozwiązania firm z Podlasia. Dlatego nieuchronne staje się poszukiwanie przez te firmy wyjścia na zagraniczne rynki - uważa dyrektor projektów rozwojowych w PFRR Kamil Pendowski.

Jego zdaniem udział w targach czy spotkaniach z zagranicznymi kontrahentami "przyczynia się w widoczny sposób do wzrostu obrotów firm", a to skutkuje nowymi miejscami pracy, większymi podatkami, które zostają w regionie.

Pendowski zaznaczył, że "umiejętne wykorzystanie" pieniędzy z RPO na promocję gospodarczą może przynieść widoczne efekty dla regionu i firm, ale nie rozwiąże wszystkich problemów, a jedynie "pokaże drogę, którą należy podążać". 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.