PARTNER PORTALU
  • BGK

Z Warszawy do Salonik i Helsinek szybką koleją. To możliwe?

  • Włodek Kaleta    21 września 2017 - 13:00
Z Warszawy do Salonik i Helsinek szybką koleją. To możliwe?
Finansowanie przez UE dużych projektów strukturalnych, na których Polsce zależy, może być utrudnione w kolejnej perspektywie budżetowej/Fot.pixabay.com/

Jak Polska wykorzystywała środki unijne do finansowania długoletnich projektów infrastrukturalnych z puli ogólnej programu Łącząc Europę oraz jakie są możliwości ich dalszego finansowania, dyskutowali posłowie Podkomisji Stałej ds. Wykorzystania Środków Pochodzących z Unii Europejskiej podczas pierwszego powakacyjnego posiedzenia Sejmu.




• Rząd chce pozyskać unijne pieniądze na swoje sztandarowe projekty infrastrukturalne. Bez nich ich realizacja może być zagrożona.

• Nie najlepiej wychodzi nam pozyskiwanie pieniędzy na duże projekty z funduszu ogólnego unijnego programu Łącząc Europę. Jesteśmy za to największym beneficjentem w wykorzystaniu środków z kopert narodowych.

• Finansowanie dużych projektów strukturalnych w kolejnej perspektywie budżetowej UE może być utrudnione. Dlaczego?

Najważniejsze obecnie dla rządu projekty infrastrukturalne, to Centralny Port Komunikacyjny, korytarz drogowy Północ-Południe Via Carpatia oraz koleje dużych prędkości, co korzystnie wpłynie na rozwój Polski Wschodniej. Bez unijnych pieniędzy realizacja tych projektów będzie bardzo trudna.

- Jesteśmy członkiem UE, zajmujemy szczególne położenie w Europie. Na nas też spoczywają szczególne obowiązki. Poza środkami, które kierowane są w ramach kopert narodowych na rozwój naszego kraju , musimy myśleć o współpracy dla rozwoju innych państwach Europy Środkowo – Wschodniej, w ramach programu Łącząc Europę. Jego nazwa mówi sama za siebie. To dobry tytuł do pozyskiwania środków na ten cel - mówił przewodniczący Lech Kołakowski (PiS)

Podkreślił, że dziś, poza dość dobrze rozwiniętym system infrastrukturalnym łączącym Wschód i Zachód Europy, powinniśmy, idąc za wskazaniami prezydenta Dudy i rządu, połączyć Europę korytarzem transportowym Północ-Południe, biegnącym od państw nadbałtyckich, poprzez Polskę, kraje Wyszehradzkie, Bałkany, po Turcję i Grecję.

Za unijne pieniądze

Celowym byłoby uzyskanie pieniędzy UE na budowę tej infrastruktury. Chodzi nie tylko o korytarz drogowy, ale także, a może przede wszystkim, o budowę kolei szybkich prędkości, która biegłaby z Helsinek, Tallina, Rygi, Wilna lub Kowna do największych miast naszego kraju i dalej, na południe Europy.

- Zacieśnienie współpracy gospodarczej z państwami naszego regionu, to polska racja stanu. Potrzebujemy skomunikowania dużych polskich miast Gdańska, Krakowa, Lublina, Rzeszowa z Finlandią na północy i Grecją na południu kolejami dużych prędkości i drogami ekspresowymi - podkreślał przewodniczący Kołakowski.

Małgorzata Zielińska, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych Ministerstwa Rozwoju przypomniała, że na program rozwoju sieci transgranicznej pn. Łącząc Europę, przeznaczono 24 mld euro, z czego na pulę ogólną, z której mogą korzystać wszystkie kraje UE, przypadło 12,7 mld euro. Reszta środków trafiła do tzw. kopert narodowych.

Jak bierzemy, kiedy dają?

Z ministerialnych informacji wynika, że aplikowanie Polski do puli ogólnej nie wyglądało dotąd najlepiej. Obecnie o dofinansowanie unijne z puli ogólnej złożyliśmy 15 projektów o wartości 16 mln euro, z czego 14 otrzymało dofinansowanie. - W ramach trzech konkursów z puli ogólnej największymi polskimi beneficjentami była Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, która otrzymała dofinansowanie w wysokości 3 mln euro na wielostronny projekt, którego jest głównym beneficjentem oraz 72 tys. euro, na budowę inteligentnych systemów transportowych.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.