• PARTNERZY PORTALU

ZIT: Warszawa i 39 gmin stawiają na miejską mobilność

• Na Mazowszu rozpoczęły się konkursy dotyczące budowy ścieżek rowerowych. Niedługo ruszy nabór na dofinansowania do budowy parkingów P&R na terenie tzw. Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.
• Chodzi o dotacje na inwestycje realizowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
• Na mobilność miejską zarząd województwa przeznaczy blisko 300 mln zł.
ZIT: Warszawa i 39 gmin stawiają na miejską mobilność
Na Mazowszu trwa już nabór wniosków na tworzenie ścieżek rowerowych (fot.pixabay.com)

W obecnych regionalnych programach operacyjnych (RPO) miasta wojewódzkie i okoliczne gminy mogą sięgać nie tylko po dotacje w konkursach organizowanych dla całego regionu, ale też dodatkowo w ramach specjalnie stworzonego przez UE mechanizmu – ZIT.

W przypadku Mazowsza ZIT jest realizowany w obrębie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. To porozumienie 40 samorządów, które mają wspólnie realizować projekty.

Jak informuje mazowiecki urząd marszałkowski, uszyły już pierwsze konkursy dla Warszawy i okolic. W tym roku z RPO WM 2014-2020 w ramach ZIT będzie ogólnie sześć naborów konkursowych na kwotę 71,91 mln euro, czyli ok. 306 mln zł.

- Blisko 300 mln zł przeznaczonych zostanie na tzw. mobilność miejską, czyli ścieżki rowerowe i parkingi dla osób, które będą się chciały przesiąść do komunikacji miejskiej. Szansę na dofinansowanie mają samorządy wchodzące w skład tzw. warszawskiego obszaru funkcjonalnego, czyli Warszawa i trzydzieści dziewięć gmin położonych wokół stolicy – podkreśla wicemarszałek mazowiecki Wiesław Raboszuk.

Efekt synergii

- Pierwszy raz w historii, Warszawie z sąsiednimi gminami udało się wypracować wspólną strategię – podsumowuje dotychczasowe prace nad ZIT Michał Olszewski, zastępca prezydent m.st. Warszawy. – Z naszej perspektywy bardzo ważne było poskromienie naszych oczekiwań, które mamy jako Warszawa, bo wiemy, że im więcej projektów trafi do metropolii warszawskiej, tym bardziej będziemy my w Warszawie z tego korzystali, ponieważ większa ilość ścieżek rowerowych, parkingów „Parkuj i Jedź” w metropolii to czystsze powietrze w Warszawie, mniej samochodów wjeżdżających do Warszawy. W tym jest pełna synergia – dodaje.

W tym roku zaplanowane są dwa konkursy dotyczące mobilności miejskiej – trwający już nabór na tworzenie ścieżek rowerowych, które mają sprawić, że mieszkańcy chętniej będą przesiadać się z samochodów na rowery, oraz przewidziany na 31 marca nabór na dotacje dotyczące budowy parkingów P&R. Oba typy inwestycji realizowane będą w ramach poddziałania 4.3.2 – Mobilność miejska w ramach ZIT.

- Będziemy składali wnioski już w pierwszych naborach na budowę parkingu „Parkuj i Jedź” przy stacji PKP w Pruszkowie. Planujemy budowę dwóch parkingów. Jednego w poziomie zero, naziemnego od strony ulicy Waryńskiego na ok. 100 miejsc, oraz drugiego wielopoziomowego na ok. 300 miejsc. Chcemy również wybudować ścieżki rowerowe. Planujemy zawarcie porozumienia z sąsiednimi gminami tak, aby te ścieżki były zintegrowane w całym regionie - Andrzej Kurzela, zastępca prezydenta Pruszkowa.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Jak skutecznie napisać projekt w MEWA 2.0? Zobacz nasze szkolenie - odwiedź naszą stronę - zobacz program szkolenia. Zadaj nam pytanie. Więcej na stronie

wid.edu.pl

Tomasz Kowalski, 2016-04-07 18:52:33 odpowiedz

Inwestycje miejskie współfinansowane z ZIT, pomagamy w realizacji projektów:
zajrzyj na stronę Artmetic!

artmetic ekonsulting, 2016-03-17 20:41:38 odpowiedz

Budowa wielopoziomowych parkingów w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej na peryferiach metropolii z funduszy publicznych to forma subsydiowania procesu suburbanizacji - rozlewania się przestrzennego miasta i ucieczki mieszkańców z centrum. Takie działania nie jest zgodne z zasadą zr...ównoważonego rozwoju. Budowa odpowiednio zabezpieczonych parkingów rowerowych na stacjach kolei podmiejskiej - takie działania należy popierać. (na jednym miejscu do parkowania samochodu można umieścić do 20 miejsc do parkowania roweru dzięki prostym stojakom dwupoziomowym). rozwiń

Aktywna Mobilność, 2016-03-11 11:28:34 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE