PARTNER PORTALU
  • BGK

110 lat tramwaju elektrycznego w Krakowie

  • PAP    16 marca 2011 - 20:16

110 lat temu na ulice Krakowa wyjechał pierwszy tramwaj elektryczny. Mógł zabrać 30 pasażerów i jeździł z prędkością od 10 do ponad 30 km/h. W krakowskim Muzeum Inżynierii Miejskiej można oglądać wystawę przypominającą dzieje komunikacji tramwajowej.




Dwie pierwsze linie tramwaju elektrycznego, wąskotorowego w Krakowie otwarto uroczyście 16 marca 1901 r. Towarzyszyło temu - jak donosiła ówczesna prasa - ogromne zainteresowanie, ale też i krytyka, bowiem uważano, że nowe pojazdy poruszają się zbyt szybko, co było powodem licznych wypadków.

- Przeskok technologiczny, jaki wówczas się dokonał przerasta chyba nasze możliwości pojmowania. Można to zestawić z erą maszyn liczących i komputerów. Tramwaj elektryczny spotkał się z różnymi reakcjami od entuzjazmu do totalnej krytyki - mówił dziennikarzom Waldemar Brzoskwinia z Muzeum Inżynierii Miejskiej, który wraz z Iwo Wachowiczem przygotował wystawę "110 lat tramwaju elektrycznego w Krakowie".

- Niektórzy twierdzili, że tramwaje elektryczne są nieprzydatne, bo do wagonów nie dało się - jak w tramwaju konnym - przy prędkości 30 km/h wskakiwać i wyskakiwać w dowolnym miejscu - dodał Brzoskwinia.

Wąskotorowe tramwaje elektryczne kursowały w 1901 r. na liniach nr 1 Dworzec - Rynek - Most Podgórski i nr 2 Rynek - Park Krakowski. Do ich obsługi Krakowska Spółka Tramwajowa(spółka akcyjna) zakupiła początkowo 14 wagonów, a w 1902 r. było ich już 29. Żaden z nich nie zachował się do naszych czasów. Jak wyglądał taki wagon można zobaczyć na wystawie na zdjęciu w skali 1:1.

W dawnej hali wozowni tramwajowej, wybudowanej w 1900 r. według projektu Karola Knausa, prezentowany jest wagon tramwaju konnego, który był stosowany jako przyczepka do tramwaju elektrycznego. Zwiedzający wystawę zobaczą też bilety tramwajowe i książeczkę biletową z początku XX w., szwajcarski zegarek należący do konduktora, zdjęcia oraz przedruki z prasy.

Na fotografiach umieszczonych na ogrodzeniu muzeum od strony ul. św. Wawrzyńca można prześledzić, jakich wagonów tramwajowych używano w Krakowie od 1882 r. do dziś.

Podobnie jak wprowadzenie omnibusów konnych w 1867 r., tramwajów konnych w 1882 r., tak uruchomienie tramwaju elektrycznego w 1901 r. było ogromną zmianą i dla Krakowskiej Spółki Tramwajowej, która musiała zapewnić wykwalifikowaną kadrę i wybudować własną elektrownię i dla mieszkańców.

Jak pisano w piśmie "Naprzód" ledwie minęło kilkanaście dni od uruchomienia tramwaju elektrycznego, a już doszło do czterech groźnych wypadków. "Gmina będzie musiała najrychlej wybudować nowy szpital i nowy zakład dla umysłowo chorych. Szpital dla uszkodzonych i poranionych przez tramwaj, drugi zaś zakład dla mieszkańców ulic, którymi tramwaj jeździ i dla tych, co tramwajem jeżdżą, bo ci niechybnie skutkiem dzwonków tramwajowych zwariować muszą" - relacjonował w 1901 r. "Naprzód"

Pierwszym miastem, w którym pojawiły się tramwaje elektryczne, był Berlin (1881 r.). We Lwowie zostały wprowadzone w 1894 r., w Warszawie w 1908.

Ostatnią linię tramwajów wąskotorowych - "1" zlikwidowano w Krakowie w 1953 r.

Wystawa w Muzeum Inżynierii Miejskiej będzie czynna do 30 czerwca. W najbliższą sobotę uruchomiona zostanie specjalna linia tramwajowa "110" obsługiwana przez najstarsze krakowskie tramwaje, które od godz. 11 do 16 kursować będą z Bronowic Małych do muzeum. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.