20 nowych szynobusów dla łódzkiej kolei

20 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej firma Stadler Polska. Wartość kontraktu wynosi 510 mln zł brutto, same pociągi kosztować będą ponad 382 mln zł. Pierwsze pojawią się na torach regionu w 2014 r.
20 nowych szynobusów dla łódzkiej kolei

Umowę na dostarczenie 20 tzw. szynobusów podpisali w czwartek przedstawiciele firmy Stadler i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - spółki w całości należącej do samorządu województwa. W spotkaniu wzięli udział także prezydenci i burmistrzowie kilkunastu miast, które połączone zostaną dzięki ŁKA.

Jak przyznał marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, jest to największa umowa inwestycyjna w dotychczasowej historii samorządu województwa łódzkiego.

Według niego nowe pociągi ŁKA będą uzupełniały ofertę Przewozów Regionalnych. „Chcielibyśmy, aby pociągów było więcej w Łódzkiem, aby były bardziej dostępne, nowoczesne, ale nie zakładamy eliminacji Przewozów Regionalnych, tylko chcemy sieć połączeń zagęścić, z dedykacją dla przewozów aglomeracyjnych" - mówił Stępień.

Marszałek województwa liczy, że w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 uda się pozyskać kolejne pieniądze na modernizację przystanków i rozbudowę połączeń ŁKA. Wartość kontraktu wynosi 510 mln zł brutto, z czego ponad 160 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

20 nowych pociągów kosztować ma ponad 382 mln zł. Umowa zakłada także utrzymanie techniczne taboru przez 15 lat od momentu dostarczenia pojazdów - ma to kosztować ponad 128 mln zł. Pierwszych sześć pociągów zostanie dostarczonych w kwietniu 2014 roku, kolejne 10 trafi do Łodzi w październiku, a ostatnie cztery zostaną przekazane ŁKA w lutym 2015 roku.

Stępień przyznał, że zwycięska w przetargu oferta firmy Stadler Polska była o 100 mln zł niższa niż konkurencji, ale o 44 mln zł wyższa, niż wcześniej zakładał samorząd. Członek zarządu Stadler Polska Stanisław Skalski podkreślił, że przetarg zorganizowany przez ŁKA był bardzo istotny, bowiem po raz pierwszy w Polsce w kryteriach przetargowych zostały wzięte pod uwagę długoterminowe koszty związane z eksploatacją pojazdów, a nie tylko i wyłącznie ich cena.

Firma dostarczy łódzkiemu przewoźnikowi najnowszą generację pociągów „Flirt", które - według producenta - wyróżniają się niskimi kosztami eksploatacji, zwłaszcza zużycia energii. Nowe pociągi będą m.in. klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowane w nich mają być ergonomiczne fotele, kamery monitorujące wnętrze i otoczenie pojazdów oraz wyświetlacze LCD.

Pojazdy będą dwuczłonowe i niskopodłogowe, mogą pomieścić po 254 pasażerów (w tym 120 na miejscach siedzących). Maksymalna prędkość pociągów ma wynosić 160 km/h. Według zapewnień producenta będą to pierwsze pociągi w Polsce seryjnie wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, czyli m.in. w sygnalizację kabinową dla maszynisty, co ma zapewnić większe bezpieczeństwo podróżowania.

Dotąd szwajcarska firma wyprodukowała 770 takich pociągów, które jeżdżą już w 23 krajach. Pojazdy dla ŁKA powstaną w fabryce w Siedlcach.

Nowe szynobusy trafią na łódzkie tory w ramach realizacji projektu „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - etap I". Celem systemu ŁKA jest połączenie Łodzi z miastami i gminami aglomeracji - w projekt zaangażowanych jest 13 miast regionu. Kupione pociągi kursować mają na trasach: Łódź Kaliska - Sieradz; Łódź Kaliska - Łowicz; Łódź Fabryczna - Koluszki; na odcinku Zgierz - Kutno oraz Łódź Chojny - Łódź Widzew.

Połączenia uruchamiane będą sukcesywnie od pierwszego kwartału 2014 r. Obecnie samorząd wojewódzki jest właścicielem 16 pociągów, w tym dziewięciu zmodernizowanych, które jeżdżą w ramach Przewozów Regionalnych.

Wkrótce ma też zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę, który zaprojektuje i zbuduje zaplecze techniczne nowych pociągów na stacji kolejowej Łódź Widzew. Wartość tego projektu to ponad 50 mln zł. Budowa hali powinna się zakończyć w maju 2014 r.

Od marca tego roku trwają prace związane z budową oraz przebudową 17 przystanków kolejowych na trasach ŁKA, m.in. w Łodzi, Zgierzu i Ozorkowie. Przy nowych i zmodernizowanych stacjach powstaną przystanki komunikacji miejskiej lub PKS, parkingi i stojaki na rowery.

Prace mają zakończyć się w III kwartale 2013 r. Wartość tego etapu inwestycji to 42,4 mln zł netto; projekt w 85 proc. będzie finansowany ze środków unijnych i realizowany wspólnie przez samorząd województwa, PKP PLK, PKP, miasto Łódź i gminę Zgierz.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU