24 nowoczesne tramwaje w Krakowie

Na ulice Krakowa wyjedzie w czwartek ostatni z 24 nowoczesnych tramwajów zakupionych dzięki unijnemu dofinansowaniu. Wartość projektu, który obok zakupu taboru obejmował budowę ponad 4 kilometrów torowiska do Małego Płaszowa i przebudowę ulicy Długiej, to ok. 400 mln zł.
24 nowoczesne tramwaje w Krakowie

Każdy z 24 tramwajów NGT8 dostarczonych do Krakowa ma prawie 33 m długości. To pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, tablice wyświetlające trasę przejazdu i system głosowego zapowiadania przystanków oraz monitoring i interkom umożliwiający kontakt pasażerów z motorniczym.

Nowe tramwaje od października ub. roku kursują na liniach nr 13 i 14.

Tabor dostarczyło konsorcjum firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe. Zakup 24 tramwajów kosztował w sumie 243 mln zł, z czego 59 proc. to dofinansowanie z Funduszu Spójności UE w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko".

"Biorąc pod uwagę dofinansowanie z UE, zakup jednego tramwaju kosztował miasto tak naprawdę ok. 4 mln zł. Wysokość unijnego dofinansowania do tego projektu prawdopodobnie wzrośnie do 75, a może 80 proc., więc zakup jednego tramwaju będzie kosztował ok. 2 mln zł. Grzechem byłoby nieskorzystanie z unijnej oferty" - mówił w środę podczas przekazania do eksploatacji ostatniego z dostarczonych tramwajów prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Kraków ma obecnie 74 nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje bombardier. Pierwszy z nich wyjechał na ulice w 2000 r. Razem ze zmodernizowanymi wagonami, w których część podłogi jest obniżona, niemal połowa taboru tramwajowego w Krakowie (ok. 120 pojazdów na ponad 260) jest niskopodłogowa.

Jak powiedział dziennikarzom prezes MPK SA w Krakowie Julian Pilszczek, przedsiębiorstwo jeszcze w tym roku chce ogłosić przetarg na zakup kolejnych 36 nowoczesnych ok. 40-metrowych tramwajów, które zastąpiłyby tramwaje kursujące obecnie na liniach nr 4 i 24.

Zakończony właśnie II etap projektu "Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej" obejmował także budowę 4 km nowej linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego do Małego Płaszowa oraz budowę ulicy Kuklińskiego. Przebudowana została także ulica Długa wraz z torowiskiem; stała się ona przyjazna dla niepełnosprawnych. Wartość całego tego projektu wyniosła 400 mln zł, z czego 210 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE