330 mln na projekt kolei

Niemal 330 mln zł ma kosztować projekt budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W marcu władze regionu złożą wniosek o unijne dofinansowanie tej inwestycji. Dzięki niej m.in. na niektórych trasach pociągi będą jeździć nawet do 160 km na godz.
330 mln na projekt kolei
Projekt "Budowa systemu ŁKA - etap I" zakłada zakup w 20 szynobusów, z których każdy będzie mógł zabrać ok. 170-200 pasażerów oraz budowę zaplecza technicznego na stacji Łódź Widzew. W pierwszym etapie pociągi będą korzystać z istniejących i modernizowanych linii kolejowych z Łodzi do Kutna, Łowicza, Koluszek, Zduńskiej Woli oraz linii Widzew - Łódź Kaliska.

Koszty projektu, który ma być zakończony w 2014 r., wynoszą ok. 330 mln zł, z tego 164 mln zł mają pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a 170 mln zł z kredytu bankowego, którego spłata ma być rozłożona na 15 lat i rozpocząć się w 2015 r.

Do realizacji inwestycji powołano spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna. - Chcemy, żeby ten projekt realizowała spółka, bo to jest łatwiejsze działanie operacyjne i łatwiejsze rozliczanie VAT-u. Spółka się inaczej niż samorząd rozlicza z tego podatku i pozwala to obniżyć zaangażowanie finansowe - powiedział w piątek marszałek województwa Witold Stępień.

Dodał, że władze regionu mają już wstępną akceptację zmiany beneficjenta zarówno ze strony ministerstwa infrastruktury, jak i rozwoju regionalnego. Według Stępnia, wniosek o dofinansowanie projektu ma być złożony w marcu.

W związku z tym projektem mają być także modernizowane linie kolejowe m.in. Łódź Kaliska - Zgierz - Łowicz, Łódź Widzew - Kutno, Łódź Widzew - Łódź Fabryczna czy Łódź Kaliska - Kalisz. Dzięki inwestycjom prędkość na tych trasach wzrośnie do 90 km na godz., a na niektórych nawet do 160 km na godz.

Za ponad 48 mln zł władze regionu zaplanowały także w latach 2011-12 modernizację i budowę 17 przystanków kolejowych m.in. w Łodzi, Zgierzu, Ozorkowie. Projekt w 85 proc. będzie finansowany ze środków unijnych i realizowany wspólnie z PKP PLK, PKP SA, gminę Łódź i Zgierz.

W planach samorządu jest także wybudowanie łącznicy Łódź Retkinia - Łódź Karolew oraz linii do Portu Lotniczego im. Reymonta (Łódź Lublinek - Port Lotniczy - Łódź Retkinia).

W ubiegłym roku marszałek województwa i prezydent Łodzi podpisali list intencyjny w sprawie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z prezydentami i burmistrzami 11 miast: Głowna, Kutna, Pabianic, Ozorkowa, Strykowa, Łowicza, Zduńskiej Woli, Łęczycy, Zgierza, Łasku i Koluszek.

Pierwszy okres porozumienia dotyczy lat 2013-2018. Wstępnie zakłada się, że samorządy lokalne mają dotować funkcjonowanie ŁKA procentowo, proporcjonalnie do liczby mieszkańców. Kwota dotacji ma być co roku weryfikowana w oparciu o rzeczywiste koszty funkcjonowania kolei. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.