77 mln zł na kolejowe przewozy

Umowa ze spółką Przewozy Regionalne na świadczenie przewozów kolejowych w woj. zachodniopomorskim została podpisana. Na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich w budżecie województwa zarezerwowano 77 mln zł.
77 mln zł na kolejowe przewozy

W Sali Lustrzanej Zamku Książąt Pomorskich marszałkowi Geblewiczowi towarzyszyli wicemarszałek województwa Wojciech Drożdż oraz dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Andrzej Chańko.

- Cieszę się, że zdążyliśmy jeszcze w tym roku podpisać umowę. To gwarantuje nam, że unikniemy niepotrzebnych emocji związanych z kursowaniem pociągów - mówił Olgierd Geblewicz.

Podkreślił przy tym, że umowa utrzymuje na tym samym poziomie pracę eksploatacyjną, a zmiany w rozkładzie jazdy, które się z nią wiążą, są naprawdę niewielkie.

- Najważniejsze, że w 2013 roku utrzymamy połączenie do Piły, to dobrze funkcjonująca i ciesząca się powodzeniem wśród podróżnych linia - nie bez satysfakcji podkreślił marszałek Geblewicz.

Z kolei Andrzej Chańko w kilku zdaniach przedstawił najbliższe plany modernizacyjne swojej firmy, akcentując znaczenie nowego taboru woj. zachodniopomorskiego.

- Na liniach, gdzie kursują SA136, wszędzie rośnie liczba podróżnych. Popularne smerfy wykonują teraz jedną trzecią pracy przewozowej taboru w zarządzie ZZPR - stwierdził.

Jak zauważył, wkrótce będą więc musiały przejść konieczne przeglądy techniczne, co będzie poważnie rzutować na koszty realizacji połączeń.

Temat modernizacji taboru był także wśród wątków wypowiedzi marszałka Olgierda Geblewicza, który przypomniał w ekspresowym skrócie plan działań zarządu województwa. Zaznaczył, że przygotowanie dokumentacji jest już w bardzo zaawansowanej fazie, zwłaszcza dla taboru do obsługi linii zelektryfikowanych.

- 7 nowych elektrycznych zestawów trakcyjnych otrzymamy w ramach projektu Zachodniej Grupy Zakupowej, w której przejęliśmy od Wielkopolski rolę lidera, kolejne 7 sztuk to używane EZT odkupione od spółki PR, które zostaną poddane gruntownej modernizacji. Ale to nie koniec inwestycyjnych przymiarek. Chcemy zainstalować w smerfach sieć WiFi - zapowiedział marszałek.

Najbardziej priorytetową sprawą jest właściwa konstrukcja mechanizmu opłat za dostęp do torów. Bez tego samorządy województw nie będą w stanie zabezpieczyć odpowiedniego poziomu publicznego transportu pasażerskiego przy tak niepewnej i w złych proporcjach siatce stawek.

- Rozwiązanie tego problemu jest możliwe tylko centralnie, przy silnym zaangażowaniu państwa. Rozmawiałem już kilkakrotnie o tym z wiceministrem transportu Andrzejem Masselem - powiedział marszałek.

Drugim ważnym zadaniem jest praca nad przekształceniami Przewozów Regionalnych. - Prace nad modelem zmian nabierają już bardzo konkretnego kształtu. Liczę, że uda się doprowadzić do stabilizacji spółki. Wymaga to jednak zaangażowania wszystkich partnerów oraz dużego wkładu ze strony rządu - stwierdził.

Ten temat, jak wyznał marszałek Geblewicz, jest dla niego ważny, bo przewodniczy zespołowi roboczemu ds. przekształceń spółki Przewozy Regionalne utworzonemu przy Konwencie Marszałków RP. Przykładem nowej optyki jest plan powołania specjalnego podmiotu, który będzie miał zdolność działania w sytuacjach kryzysowych, tak aby zapewnić spółce zdolność operacyjną.

Jak przypomina urząd marszałkowski, decyzję o bezpośrednim zawarciu umowy na kolejowe przewozy pasażerskie ze spółką Przewozy Regionalne zarząd woj. zachodniopomorskiego podjął na posiedzeniu 28 listopada.

Umowa na świadczenie kolejowych usług przewozowych w ruchu regionalnym i transgranicznym na terenie województwa zachodniopomorskiego została zawarta na rok i obowiązuje od 9 grudnia 2012 r. do 14 grudnia 2013 r.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU