770 mln zł na restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Pomoże ARP

Marszałkowie 13 województw zaakceptowali plan restrukturyzacji kolejowej spółki Przewozy Regionalne (PR). Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) zostanie w spółce inwestorem strategicznym.
770 mln zł na restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Pomoże ARP
Według planu PR mają osiągnąć rentowność w ciągu pięciu lat (fot. PTWP)

Informacje o akceptacji planu przekazano w Poznaniu po zakończeniu Konwentu Marszałków Województw RP.

Jak powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, "proces restrukturyzacji PR, zainicjowany przez MIR, uzyskał poparcie właścicieli reprezentujących ponad 2/3 udziałów".

"W ten sposób niezbędna większość marszałków opowiedziała się za realizacją programu, który w ciągu pięciu lat ma doprowadzić spółkę do trwałej rentowności. W budżecie państwa od grudnia 2014 r. są zabezpieczone środki finansowe na proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych w wysokości 770 mln zł. Dzięki czwartkowej (25 czerwca) decyzji marszałków program trwałego uzdrowienia spółki będzie mógł zostać zrealizowany" - przekazała minister.

Wasiak dodał, że istotna część tej sumy - ponad 600 mln zł - będzie służyła procesowi oddłużenia. "Daje to mocną podstawę i punkt wyjścia do uzdrowienia finansów spółki i uczynienia z niej podmiotu gospodarczego działającego na warunkach rynkowych" - stwierdziła.

Prezes PR Tomasz Pasikowski podkreślił, że "kończy się okres beznadziei, gdzie nie wiedzieliśmy, w jakim kierunku zmierzamy i nie wiedzieliśmy, jak dostarczyć naszym pasażerom dobrą usługę".

"Mogę zapewnić, że pieniądze przeznaczone na oddłużenie spółki będą pracować na naszych pasażerów. Nie zajmujemy się sami sobą, ale reformujemy rynek, żeby pasażerowie odczuli lepszą jakoś usług, które oferujemy" - zadeklarował.

W trakcie Konwentu marszałkowie 12 województw (kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego) podpisali tzw. umowy PSC (Public Service Contract). Dają one możliwość realizacji pięcioletniego planu restrukturyzacji. PR przekazało, że dodatkowo marszałek województwa śląskiego zadeklarował podpisanie PSC w piątek.

Czytaj też:Przewozy Regionalne w Małopolsce. Początek końca?

Jak przekazują PR, "tym samym za świadczeniem lokalnych usług przewozowych przez PR do 2020 r. opowiadają się marszałkowie trzynastu województw, reprezentujący 73,4 proc. udziałów w spółce".

Podpisanie umów na czas dłuższy niż rok-dwa było niezbędną częścią planu restrukturyzacji.

Przewozy Regionalne z nowym inwestorem strategicznym

W czwartek w Poznaniu marszałkowie podpisali również nową umowę właścicielską. Za jej sprawą Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) zostanie w spółce inwestorem strategicznym i obejmie 51 proc. udziałów. W ten sposób ARP wniesie do PR środki finansowe Skarbu Państwa w wysokości ok. 770 mln zł.

Pieniądze zostaną przeznaczone na "pozbycie się historycznych długów" oraz na "działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach".

Przewodniczący Konwentu Marszałków Województw RP, marszałek wielkopolski Marek Woźniak zaznaczył, że porozumienie nie było łatwe, a województwom zależy, aby PR "stanęły na nogi i świadczyły dobrze usługi pasażerom" niezależnie od tego, że niektóre województwa utworzyły własne spółki przewozowe. "Stwarza to konkurencję na rynku, a to sprzyja podnoszeniu standardów. Nie ma tu żadnej sprzeczności, my jako posiadacz spółki Koleje Wielkopolskie chcemy dbać o PR i korzystać z PR" - deklarował.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.